Forløb #74

En Snak med Jeppe Aakjær

I dette forløb tager vi udgangspunkt i at dine elever må benytte SkoleGPT.

Sprogmodeller er trænet på forskelligt indhold, og SkoleGPT er blandt andet trænet på den del af den danske litteratur, der ikke er længere er beskyttet af ophavsret. Det gælder fx Jeppe Aakjær, som vi skal snakke med i dette forløb. 

Er du lærer så klik her.

FORLØB: Dansk

Kapitel 1

Velkommen til Jeppe Aakjær

Forklaring

Hvis du besøger SkoleGPT og spørger om den kender Jeppe Aakjær, så svarer den … ja. (Dens selvtillid kender færre grænser end dens viden – men der er lidt om snakken).  

Jeppe Aakjærs digte er nemlig, ligesom fx H.C. Andersens eventyr, ikke længere beskyttet af ophavsret, fordi den udløber 71 år efter en person er død. 

Så hvad med at vi smider en klasse ind og beder SkoleGPT om at komme op med nogle spændende ting om Jeppe Aakjær, hans arbejde, samfundet han levede i, eller ikke mindst, at vi får mere kendskab til selve digtene og de mange unikke personer, som han, med stor ømhed og respekt, portrætterede.  

Nogle af svarene er helt væk – mens andet er spændende og sagligt. Hvis I er i tvivl kan I også gå til kilderne, fx finde Jeppe Aakjærs samlede værker på project Gutenberg.

 

Kapitel 2

Sådan gør du 

Hent eksempel

Du kan starte med at se den dialog, som jeg havde med SkoleGPT. Den finder på En snak med Jeppe Aakjær på siden Ai for Alle.

Herefter skal du lige tænke dig om i 5 minutter inden vi sætter os og prompter. Tænk på hvad vi kan lave. Skal det være et nyt vers til en af hans sange (og ved du overhovedet om du kender nogle af hans sange?) eller prøv at snak lidt om hvad der sker i fortællingen Vagten. Måske tænker du at du vil have et nyt digt, der skal handle om at gå i skole, skrevet i Jeppe Aakjær-style.

 

10. min.

Kapitel 3

Snak med Jeppe Aakjær

Tid til nysgerrighed

Besøg SkoleGPT her.

Nu skal du åbne ørerne og stille alle de spørgsmål du får lyst til. (Men læg også mærke til at du kan risikere at få svar, der ikke er rigtige. Hvis du gør det, så kan det måske også være spændende at undersøge, hvordan de er forkerte).

Sprogmodellen kan fx lave teksten om, forklare ord, gengive steder i en tekst, der viser noget.

Kort sagt – det spændende er hvordan er nysgerrig – og om du synes at svarerne du får giver mening.

PS. Det kan være din lærer stiller / tilpasser denne opgave lidt. 

 

Prompt løs

Nu er det tid til at drøfte Jeppe Aakjær med SkoleGPT. 

Når du er færdig så tag og eksportér din prompt sådan at du fx også kan vise hvor det er gået godt – og skidt – hvor svaret var tydeligt og andre steer, hvor du måtte snakke flere gange, for at få et svar. 

I filmen herunder kan du se hvordan du eksporterer din prompt.  

20. min.

Kapitel 4

Oplev & Del

Del jeres oplevelser

Gør jer klar til at fortælle, vise eller fremføre dét som I har lavet.  

Til læreren

Her har vi en oplagt mulighed for at gøre SkoleGPT til en deltager i elevens litteraturarbejde. Forløbet her lægger lidt op til at “man kan gøre hvad man vil”. Jeg håber at du vil bruge forløbet til selv at sætte lidt strammere retning på aktiviteten, fx bede eleverne om at få skabt et digt om et nutidigt emne inspireret af et bestemt digt fra Jeppe Aakjærs samling, eller lade SkoleGPT være med til at undersøge hvad Jeppe Aakjær var optaget af. Her kan eleverne fx også fint stille krav om at få beviser og direkte henvisninger og gengivelser af værker

Vi har fokuseret på

  1. at eleven går åbent til en sprogmodel
  2. at eleverne kan forstå at kilder og konkret viden også kan være en del af en sprogmodels viden
  3. at vi tillader alle indgange og eksperimenter – at nysgerrighed – drevet af eleven – er en væsentlig kompetence for opfindelser og nye udtryk
  4. at vi kan formidle vores oplevelser 

PSST. Lyst til mere?

Vi har mange forløb på Medier for Alle. De er fx samlet efter hvilket fag, som du arbejder med. Se fagene her

En snak med Jeppe Aakjær
Dansk

Forløbet er udgivet oktober 2025
Af Peter Leth

Kilder: Topbillede er public domain, udgivet af det norske Nationalmuseet hentet på Wikimedia. Foto fra opførelse af Jeppe Aakjærs stykke Når bønder elsker.