Forløb #23

Isochrone kort 

Velkommen til forløbet Isochrone Kort. Her kan du lære at lave modeller der viser en masse beregninger om transport og logistik.

Tid: 60 min.
MÅL: 6-10.kl.

Lærervejledning

Velkommen

Hej. Er du klar til at lære et nyt ord? Isochrone kort.

Det er et kort, der kan vise hvor langt der er til et bestemt punkt – fx i km eller i minutter på en cykel. (iso=lig og chrono=tid) Så isochrone kort er nogle ringe som viser samme tid på at komme fra et bestemt sted.

Med dette værktøj kan du blive lokalpolitiker, byplanlægger, motionsambassadør, verdensmålsaktivist, grønnere, sundere og meget andet. Mest af alt – så bliver du klog på hvordan man kan lave modeller af trafik og infrastruktur.

Rigtig god fornøjelse. 

Kapitel 1

Masser af “isochroner”

Masser af "isochroner"

Kort der kan vise områder, der har lige langt til et bestemt sted, kan bruges til utroligt mange ting.

De kan være forskellen mellem liv og død for en virksomhed, eller være nøglen til at vi bliver bedre til at motionere.

– og det fine er at du kan lave dem selv!

Herunder er en præsentation af nogle af de isochrone modeller vi har lavet på OpenRouteService. Vi håber de kan være med til at give dig nogle ideer om hvad du kan bruge værktøjet til.

4 min.

Kapitel 2

Dit første isochrone kort

Se og gør

Gå sammen to og to (eller hvad jeres lærer siger). Kopier præsentationen her (Google Slides) eller hent som PowerPoint-fil.

Se filmen herunder.

Besøg maps.OpenRouteService.org

Åben menuen øverst og vælg Reach / eller tjek at den er valgt.  Zoom ind på det område I vil arbejde med og lav en søgning på en adresse eller sæt nålen i kortet.

Indstil kortet til “time” og vælg at lave et kort med 10 minutters gang fra jeres skole.

Tag et skærmbillede og sæt det ind i jeres præsentation.

20 min.

Kapitel 3

Hvad vil du bruge kortet til

Tid til at lære lidt mere

(1) Du vil gerne imponere en skobutik – så hvad med at lave et kort der viser hvor mange fødder, der kan komme ind i butikken på 10 minutter (husk at gange tallet med to, med mindre der bor mange sørøvere med træben i området).

(2) En lokal købmand vil gerne købe en elcykel og tilbyde udbringning af varer. Kan du give købmanden nogle data på hvad butikken har af kunder inden for 5 minutters cykling med e-cykel?

(3) Du har lyst til at starte din egen udbringning af fastfood. Kan du lave et kort, der giver dig en ide om hvor mange kunder du vil kunne levere til på 5, 10 og 15 minutter på en elcykel? 

(4) Lav et stort kort over jeres skole og print det ud. Hæng kortet op og giv alle i klassen mulighed for at sætte en rød nål hvis de er blevet kørt, en grøn nål for at gå, gul for cykel og måske en fjerde farve for løbehjul, segboard eller scooter.

(5) Ude i den store mørke skov kan man gå en tur – men kan I lave et kort, der viser hvor mange (eller få) mennesker, der bor i det område, som man går i?

30 min.

Kapitel 4

Tillykke!

Tillykke! I er de første til at lave isochrone kort i skolen i Danmark

Det er nok ikke for meget at sige tillykke. For der er en god chance for at I er de første elever til at lave isochrone kort i skolen i Danmark.

Hvis I har lyst til at fortælle om jeres arbejde eller vise et par af jeres kort frem – så send det til Peter Leth på peter@pluk.dk så kvitterer jeg med flødeboller til klassen. 

5 min.

Psst

Hvis du synes det er sjovt at arbejde med kort og isochrone modeller, så tag lige et kig på denne side på Tools for Alle.dk / Kort – for værktøjer som uMap, overpass turbo, Mapillary og OpenStreetMap er faktisk ret fede. 

Lærervejledning

OpenRouteService er en rigtig god side at kende, når I vil arbejde med analyser af tid, sted og mobilitet. Siden er samtidig god til at vise hvad det er OpenStreetMap kan som kort.

Vi har fokuseret på

  1. at lære eleven at finde et bestemt sted på et kort
  2. at arbejde problemorienteret med udgangspunkt i elevens dagligdag
  3. at vise hvad åbne værktøjer kan bruges til når der er et godt datagrundlag
  4. at være opmærksom på et områdes struktur og formål

Lærervejledning

Kære lærer

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

Mere klimahandling

med fokus på

Energi

Transport

Affald & Genbrug

Jorden

Indkøb & Adfærd

KOLOFON

#23 Isochrone kort

Dette forløb er en del af Medier for Alles temaside “KlimaHandling” Formålet at støtte undervisning i klimahandling i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet.

 

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth

Opdateret

maj 2023

Forfatter

Peter Leth