Klassetrin

Godt begyndt er godt begyndt

Det er ikke svært at tage lidt ad gangen

Når vi vil lære vores elever at bruge indhold, skal vi begynde et sted. Det oplagte er at begynde der hvor det er nemt og sikkert – og selvfølgelig relevant.

En måde at illustrere ambitionsniveauet til målgruppen kan ses i skemaet herunder.

 

Sådan læser du modellen

Hvad betyder samlinger?

Samlinger er samlinger af medier, som en underviser (eller et forlag) har lavet, som må bruges frit. Det kan være, at du som lærer har udvalgt de 10 billeder, som I skal arbejde med. Hvis du har valgt at hente disse billeder på en samling, der fx ikke kræver kreditering (det kunne være Pixabay eller Unsplash, når vi snakker billeder – og det gør vi nok tit til de mindste) så skal eleverne ikke på nettet og de kan ikke komme galt afsted, uanset hvordan de anvender dine billeder.

 

Hvad er frit indhold?

Vi bruger ordet “frit” om indhold, hvor der ikke er et krav om kreditering. Det er stadig god stil at skrive hvor man har et indhold fra, men kigger vi på de mindste elever er frit indhold med til at sikre, at de ikke kommer galt afsted, hvis / når de ikke krediterer, eller når de prøver at kreditere, men ikke helt lykkes.

Af sider med frit indhold kan fx nævnes billedsamlingerne Unsplash og Pixabay og de historiske samlinger på Flickr Commons eller kunst på SMK Open eller en tur i rummet med Nasas billeder.   

 

Hvad er sikre værktøjer?

Med et sikkert værktøj mener vi, at der er værktøjer, som har indbygget mediesamlinger og mediesøgninger, som kun giver brugeren adgang til indhold, som de må bruge frit.

Et sikkert værktøj kan fx være Book Creator som har en indbygget billedimport, der henter fra Pixabay. Da Pixabays billeder må bruges frit, betyder det at eleverne, der henter billeder i programmet er sikker på at de ikke kommer til at bruge noget, som de ikke må bruge.    

 

Hvad er åbent indhold?

Åbent indhold er indhold, der er beskyttet af ophavsret, hvor ophavsmanden har valgt at give os nogle grader af friheder. Til at forklare hvad disse friheder betyder, er det meget udbredt at benytte en Creative Commons licens. 

Åbent indhold betyder generelt at du må hente og vise indholdet, når du blot sørger for at overholde de betingelser, der følger med værket og at du sørger for at kreditere ophavsmanden. På alle vores portrætter af samlinger kan du se hvordan du klarer det med at kreditere rigtigt – og på denne side kan også se mere om at kreditere åbent indhold

 

Hvilke aldersgrupper?

Vi tænker, at de yngste elever er fra 0. – 3. klasse. De mellemste fra 4. – 7. klasse og de ældste er derover.

Tanken er, at de yngste elever ikke skriftligt sikre, og dermed kan have svært ved at honorere krediteringsdelen i åbent indhold.

De mellemste har styr på at begå sig skriftligt og kan derfor bedre søge efter indhold og skrive kildeangivelser. 

De ældste skal sigte efter at have styr på alle licenser og kreditering, da deres informationsbehov vil nødvendiggøre dette. Man kan simpelthen ikke forvente at indhold på deres faglige niveau fx er udgivet frit.  

 

Er der noget jeg skal passe på?

Særligt hvis du laver samlinger til dine elever, er det en god ide at have styr på hvad du giver eleverne. Laver du en fejl – laver de 25 fejl. Derfor foreslår vi, at du enten laver samlinger med frit indhold eller laver samlinger med dit eget indhold. 

Tjek også vores FAQ eller kontakt os hvis du er i tvivl.

 

Har du brug for hjælp?

Dette er kun en overfladisk opdeling af hvordan vi kan sikre en tryg start og en progression. Har du brug for hjælp derudover, så spørg i vores Facebookgruppen Medier for alle eller kontakt os.

Billedet øverst på siden Dreng hopper ud fra klit cc-by Varde Kommune, hentet fra deres smukke samling på Flickr