Brug Medier for Alle i din
Undervisning
Læs hvordan du får glæde af Medier for Alle i din undervisning.
Vi kigger på hvordan du kommer i gang og hvordan du holder fast og bliver ved, sådan at du over nogle måneder kan lave en stille og rolig sikring af din og dine elevers (nye) viden om åbne medier til en forankret del af jeres måde at arbejde på.
Det skal være være nemt at bruge åbne medier – og det skal give mening – og det skal være en fordel, at bruge tiden på at sætte sig ind i hvad åbne medier er, ligesom du også bør sætte dig ind i at ophavsret også handler om at respektere hinanden.
Så velkommen til en vejledning om at blive god til at lave en driftsikker undervisning.
Sådan kommer du i gang
Logikken på Medier for Alle er, at siden gerne skal kunne bruges som en vejvisning til at hjælpe dig og dine elever med at finde den viden og de typer materialer, som I har brug for. Ikke hvad som helst – men de bedste materialer, som samtidig giver dig og dine elever en klar og sikker tilladelse til at I må arbejde med indholdet og værktøjerne.
Altså – hvis du vil bruge luftfotos til at arbejde med arealer i matematik – så skal Medier for Alle gerne kunne bruges til at du finder det. (Og det kan vi). Du kender dine behov bedst. Vi forsøger bare at hjælpe dig.
Pæl i skoven cc-by Varde Kommune, hentet fra Flickr
Sådan virker siden
Du skal lære tre ting på Medier for Alle at kende.
1. At portrætter kan lære os at bruge indhold fra et bestemt sted.
2. At Mit Sted, Fag og Temaer præsenterer et udvalg af portrætter, til dig der vil arbejde med noget lokalt (Mit Sted), fagligt (Fag) eller tematisk (Tema).
3. Og for det tredje at Forløb er små aktiviteter, som kan være inspiration og støtte til hvordan I kan arbejde med et bestemt indhold.
Alle portrætter rummer videovejledninger, som du kan se sammen med dine kolleger og elever, og at alle portrætter er ens opbygget, sådan at du “lærer” hvilke tilladelser du har til at bruge indholdet på en samling, fordi vi forklarer samlingens licenser.
Alle portrætter lærer dig tre ting: Hvordan man finder, henter og krediterer indhold fra det pågældende sted.
Så Medier for Alle viser en verden af fri og åben viden og materialer, som du kan spejle din undervisning. jeres læring og alle uddannelser i.
Se ordbogen her til højre, for at få begreber som fx Portrætter, Forløb og Fag uddybet.
Ordbog
Portrætter
Portrætter er sider, der fortæller om én bestemt åben samling. Et portræt kan fx være om Nationalmuseet eller Danmarks Statistik.
Du finder portrætter sorteret efter typen af indhold under menupuktet Medier, og du finder portrætter præsenteret under Fag.
Tema
Et tema på Medier for Alle er et sted, hvor vi samler vejledninger eller indhold, om et særligt emne. Det kan være hvordan vi finder indhold til at producere Podcast, eller hvordan vi kan bruge åbne ressourcer til at få flere oplevelser udendørs.
Du finder +15 temaer under menupunktet Undervisning > Tema.
Fag
Fag på Medier for Alle er bygget med det formål at fokusere på dig, som vil undervise. Du har sikkert lyst til at kende de åbne samlinger, der er relevante. Måske kende de temaer, der kan bruges – og så derudover have et overblik over de faglige forløb, som du kan bruge sammen med dine elever.
En Fag-side er derfor en herlig og spændende zone at hoppe ind i. Men vi må lige komme med to forbehold. Fagsider kræver både et stort arbejde fra vores side, og det derfor er vigtigt at du både er tålmodig, men måske også selv hjælper til, fx ved at fortælle hvad du har brug for.
Forløb
Forløb på Medier for Alle er, som navnet siger, forløb, som du frit kan bruge med dine elever. Formålet med et forløb er ofte at konkretisere en øvelse i at bruge et bestemt indhold eller nogle bestemte metoder.
Et bestemt indhold kunne fx være at eleverne lærer at hente billeder fra Nationalmuseets samling, fordi de dermed kan udvikle nogle kildekritiske, lovlige og faglige solide ressourcer at kende, som de måske fremadrettet også vil kunne komme i tanke om at bruge i alle dine efterfølgende historietimer.
Det er din opgave at give elever de bedste forudsætninger for at være nysgerrige. Vi mener vores rolle er at gøre det nemt for dig, at gøre det godt for dine elever. Fordi vi dermed lærer en adfærd som respekterer ophavsret og som udvider din didaktiske ramme for at drive god undervisning.
Licenser
Licenser kunne også kaldes for tilladelser. En åben licens er en tilladelse til at noget må bruges på flere måder, end man kunne uden licensen.
Her på Medier for Alle er vi eksperter i at finde de tilladelser, der gør at du kan finde det du har brug for.
Så når du besøger et portræt, kan du altid læse om hvilke tilladelser, du har på en given samling af materialer, og du kan faktisk også bruge Medier for Alle til at lære en masse om åbne licenser, sådan at du kan gå på jagt efter åbne medier selv.
Til dig der underviser
Når du skal bruge Medier for Alle med dine elever, kolleger eller studerende, så kan du måske også have glæde af at kende til vores forsøg på at inddele samlingerne i sværhedsgrad.
Nogle samlinger stiller få og enkle krav, mens andre samlinger kræver lidt større omhyggelighed og forståelse. Det kan du også tage højde for, ved at kende til vores inddeling af målgrupper og du kan fx også se portrætterne delt op efter sværhedsgrader, som begynder, øvet og erfaren.
Alle portrætter viser også vores vurdering af sværhedsgraden. Du finder vurderingen til højre i afsnittet Fakta, i alle portrætter.
Brugervenlighed
LÆS mere om
De mindste
Kommer…
Grundskolen
Kommer…
Erhvervsudd.
Kommer…
Ungdomsudd.
Kommer…
Betalingslicenser
Kommer…
Find mere inspiration til undervisningen
Fag
Mangler du inspiration til et fag i folkeskolen? Så kig forbi siden fag, hvor vi har mange idéet at vælge mellem.
Tema
Mangler du læringsmateriale ifm. et tema – f.eks. en højtid eller flagdag? Så kig forbi siden Tema.
Forløb
Lyst til at omsætte åbne medier til god undervisning? Så besøg Forløb.