Brug Medier for Alle i din

Undervisning

Denne side giver dig nogle forslag til hvordan du får glæde af Medier for Alle i din undervisning. Både som underviser, studerende og som elev.

Først kigger vi på hvordan du kommer i gang. Derefter hvordan du bliver ved, og til sidst et lille afsnit, der drøfter hvordan du kan gøre din viden om åbne medier til en forankret del af din måde at arbejde på.

Det skal være være nemt at bruge åbne medier – og det skal give mening – og det skal være en fordel, at bruge tiden på at sætte sig ind i hvad åbne medier er, ligesom du også bør sætte dig ind i at ophavsret også handler om at respektere hinanden.

Så velkommen til en vejledning om at blive god til at lave en driftsikker undervisning.

Sådan kommer du i gang

Logikken på Medier for Alle er, at du skal lære at spejle din situation og dine behov overfor de medier og muligheder, der findes af åbne materialer, samlinger og værktøjer.

Altså – du vil arbejde med arealer i matematik – så er det virkeligheden, som Medier for Alle gerne skal kunne afspejle nogle muligheder for.

Det er dig, der fører spejlet. Så hvordan gør vi lige det bedst? Det gør vi i første omgang ved at beskrive, hvordan vi har bygget spejlet, og hvordan vi foreslår, at du skal holde det og se i det.

Pæl i skoven cc-by Varde Kommune, hentet fra Flickr

Sådan virker siden

Du skal lære tre ting på Medier for Alle at kende.

1. At portrætter kan lære os at bruge indhold fra et bestemt sted.

2. At Mit Sted, Fag og Temaer kan rumme et udvalg af portrætter, som kan være spejlet for at du vil arbejde med noget genkendeligt (Mit Sted), fagligt (Fag) eller tematisk (Tema).

3. Og for det tredje at Portrætter er små forløb, som kan være inspiration og støtte de første par gange, hvor I vil arbejde med et bestemt indhold.

Derudover så skal du lære at alle portrætter rummer videovejledninger, som du kan se sammen med dine kolleger og elever, og at alle portrætter er ens opbygget, sådan at du “lærer” at bruge åbne medier på den måde uanset hvilken samling, det måtte være. Alle portrætter lærer dig tre ting: Hvordan man finder, henter og krediterer indhold fra det pågældende sted.

På den måde er Medier for Alle et spejl om åbne medier, for din undervisning og for jeres læring og uddannelser.

Se ordbogen her til højre, for at få begreber som Portrætter, Forløb og Fag uddybet.

 

Ordbog
Portrætter

Portrætter er sider, der fortæller om én bestemt åben samling. Et portræt kan fx være om Nationalmuseet eller Danmarks Statistik. 

Du finder portrætter sorteret efter typen af indhold under menupuktet Medier, og du finder portrætter præsenteret under Fag.  

Tema

Et tema på Medier for Alle er et sted, hvor vi samler vejledninger eller indhold, om et særligt emne. Det kan være hvordan vi finder indhold til at producere Podcast, eller hvordan vi kan bruge åbne ressourcer til at få flere oplevelser udendørs.

Du finder +15 temaer under menupunktet Undervisning > Tema. 

Fag

Fag på Medier for Alle er bygget med det formål at fokusere på dig, som vil undervise. Du har sikkert lyst til at kende de åbne samlinger, der er relevante. Måske kende de temaer, der kan bruges – og så derudover have et overblik over de faglige forløb, som du kan bruge sammen med dine elever. 

En Fag-side er derfor en herlig og spændende zone at hoppe ind i. Men vi må lige komme med to forbehold. Fagsider kræver både et stort arbejde fra vores side, og det derfor er vigtigt at du både er tålmodig, men måske også selv hjælper til, fx ved at fortælle hvad du har brug for. 

Forløb

Forløb på Medier for Alle er, som navnet siger, forløb, som du frit kan bruge med dine elever. Formålet med et forløb er ofte at konkretisere en øvelse i at bruge et bestemt indhold eller nogle bestemte metoder. 

Et bestemt indhold kunne fx være at eleverne lærer at hente billeder fra Nationalmuseets samling, fordi de dermed kan udvikle nogle kildekritiske, lovlige og faglige solide ressourcer at kende, som de måske fremadrettet også vil kunne komme i tanke om at bruge i alle dine efterfølgende historietimer. 

Det er din opgave at give elever de bedste forudsætninger for at være nysgerrige. Vi mener vores rolle er at gøre det nemt for dig, at gøre det godt for dine elever. Fordi vi dermed lærer en adfærd som respekterer ophavsret og som udvider din didaktiske ramme for at drive god undervisning.  

MålgruppeR

Indskoling

Kommer… 

Mellemtrin og op

Kommer…

Ungdom og voksen

Kommer…

Find mere inspiration til undervisningen

Fag

Mangler du inspiration til et fag i folkeskolen? Så kig forbi siden fag, hvor vi har mange idéet at vælge mellem.

Tema

Mangler du læringsmateriale ifm. et tema – f.eks. en højtid eller flagdag? Så kig forbi siden Tema.