Forløb #26

Styr på Geodata

Velkommen til et forløb, hvor I bliver gode til at grave lokale geodata frem. 

Til opgaven er der lavet en bog i BookCreator, som I skal kopiere og arbejde i. Vi vil foreslå at I arbejder sammen parvis, da det giver de bedste oplevelser. 

Rigtig god fornøjelse.

Tid: 90 min.
MÅL: 5.-9.klasse

Lærervejledning

Velkommen

Hej. Er du klar til at lære et nyt ord? Isochrone kort.

Det er et kort, der kan vise hvor langt der er til et bestemt punkt – fx i km eller i minutter på en cykel. (iso=lig og chrono=tid) Så isochrone kort er nogle ringe som viser samme tid på at komme fra et bestemt sted.

Med dette værktøj kan du blive lokalpolitiker, byplanlægger, motionsambassadør, verdensmålsaktivist, grønnere, sundere og meget andet. Mest af alt – så bliver du klog på hvordan man kan lave modeller af trafik og infrastruktur.

Rigtig god fornøjelse. 

Kapitel 1

Besøg jeres webkort

Besøg kortet

Det første I skal gøre er næsten at stikke fingrene i tingene med det samme. Besøg jeres webkort og se om du kan finde jeres skole, et sted du holder af, der hvor du bor eller måske et sted med flot natur.

Vis stedet til din sidemand. 

Prøv også at se filmen herunder, der viser hvordan du kan hente et bestemt kortudsnit som et billede. 

10 min.

 

Kapitel 2

Kom i gang med jeres bog

Tid til at hente bogen

I skal nu gå ind på Skoletube og åbne Book Creator.

Tjek at du har rettet dit brugernavn (ellers gør det sådan her).

Din lærer har et bibliotek klar til jer, så lyt til den kode, I får. 

I dette bibliotek, ser I én bog. Den skal den ene i gruppen tage en kopi af, og derefter åbne for samarbejde. Hjælp hinanden. 

Nu er I klar til at gå i gang – skriv jeres navn på forsiden og gå ombord. 

15 min.

Kapitel 3

Gå på opdagelse i kortet

Gå på geodata-jagt

Nu kommer det sjove. Vi skal nemlig dykke ned i kortets mange lag og grave informationer frem, som handler om mange forskellige ting. 

Snak sammen med din makker og hent de kortudsnit, som I synes giver et godt eksempel på det som I er på jagt efter. 

45 min.

 

Kapitel 4

Tillykke!

Tillykke! I har styr på at finde og hente geodata fra jeres område

Det er nok ikke for meget at sige tillykke. For der er en god chance for at I er de første elever til at lave en flot bog med geodata i Danmark.

Hvis I har lyst til at fortælle om jeres arbejde eller vise et par af jeres kort frem – så send det til Peter Leth på peter@pluk.dk så kvitterer jeg med flødeboller til klassen.

5 min.

Psst

Hvis du synes det er sjovt at arbejde med BookCreator og åbne medier? Så tjek forløbet #Top 10 fra min by

Hvis du er vild med spændende kort, så tag også et kig på forløb #23 Isochrone kort, og på denne side på Tools for Alle.dk / Kort – for værktøjer som uMap, overpass turbo, Mapillary og OpenStreetMap er faktisk ret fede.

Lærervejledning

Leg med en masse konkrete, lokale datasæt og informationer. Det er kort fortalt hvad dette forløb har at tilbyde.

Inden I går i gang, er der dog nogle vigtige ting, som du skal ordne først.

Din forberedelse

  1. Opret et bibliotek i BookCreator (indstil det til at eleverne ikke kan se hinandens bøger)
  2. Besøg ressourcebiblioteket (koden er BLXKGN5) 
  3. Kopier bogen Styr på Geodata til dit nye bibliotek
  4. Del eleverne ind i grupper to og to.
  5. Forklar eleverne at den ene i gruppen skal kopiere bogen i biblioteket og invitere makkeren til et samarbejde. 
  6. Hyg dig og vær nysgerrig på hvad I finder.  

Vi har fokuseret på

  1. at lære eleven at finde et bestemt sted på et kort
  2. at arbejde problemorienteret med udgangspunkt i elevens dagligdag
  3. at vise hvad åbne værktøjer kan bruges til når der er et godt datagrundlag
  4. at være opmærksom på et områdes struktur og formål
  5. udvikle sprog til at beskrive vores omverden, klima, natur og miljøforhold 

Kære lærer

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#26 Styr på Geodata

Dette forløb er en del af Medier for Alles temaside “KlimaHandling” Formålet at støtte undervisning i klimahandling i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet.

 

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth

Opdateret

april 2024

Forfatter

Peter Leth