Forløb #22
Støj er møg
Velkommen til Støj er Møg. Det er et forløb, hvor du skal lære at måle på støjkort og bruge data til at sige noget om den miljøpåvirkning som støj er.
Tid: 60 min.
MÅL: 5-8.kl.
Tool: MiljøGIS
Lærervejledning
Tema: Klimahandling
Fokus: Transport
FAG: Billedkunst, Dansk, Matematik, Natur/teknologi, Samfundsfag, Historie, Tech m.fl.
Open BY: Furesø
Velkommen
til Støj er Møg
Hvis man besøger dette link til Miljøstyrelsens Støjkort så kommer man til et kort som viser noget om trafikstøj målt på nogle få veje og på nogle af jernbanestrækningerne i Danmark.
Spørgsmålet er om vi også selv kan blive klogere på støjen i vores område? Besøg kortet og se om der er målinger i nærheden af dig.
Ressourcer
Mål på kortet
Brug måleværktøjet
Prøv fx at mål bredden af hvor meget støjen breder sig fra en togskinne eller fra en stor vej.
På billedet herunder kan du fx se, at der er lavet en måling i bredden på Hillrødmotorvejen ved Farum.
Opgaver
Hvorfor tror du at støjen fylder mest omkring søen og mindre i byen?

Ressourcer
Mål i virkeligheden
Brug app med lydmåler
Vi skal bare lave nogle målinger. Det kan du med lydmåler fx med en lydmåler fra fysik eller med en app på din telefon. Se hvad I har på skolen – og gå på opdagelse.
En lydmåler-app, der evt kan bruges kunne være denne. (iOS, Gratis, kræver ikke login, udviklet i EU).
Installer den evt på to telefoner og tjek om de måler det samme, når de ligger ved siden af hinanden – så har I lavet den første videnskabelige undersøgelse; nemlig at undersøge for fejlkilder.
Opgaver.
Prøv at lave en samtale med en kammerat, hvor I snakker 55 dB – og en hvor I snakker 70 dB
55 dB er det gule område på kortet og 70 er mellem det røde og det lilla.
Hvordan føles det at snakke med 70 dB? (Blev I forstyrret af de andre, da de prøvede at snakke så højt?)
Kan du snakke med 55 dB på 50 meters afstand? (Denne øvelse skal I lave et sted, hvor I ikke larmer 🙂 )
Drøft om I kan lave målinger i jeres område. Sæt evt målinger på et kort (se forløb #02)
Ressourcer
Ressourcer
Dokumenter
Viden om støj
Er støj farligt?
Støj har således sundhedsskadelige virkninger på mennesker og kan ved længere tids påvirkning føre til egentlige helbredseffekter. Især støj om natten vurderes som skadelig, da støj om natten kan gøre det vanskeligere at falde i søvn, give dårligere søvnkvalitet, forstyrre søvnen og medføre for tidlig vækning.
Kilde (4. april 2023) Miljøstyrelsen
Dør man af støjforurening?
Ifølge rapporten dør 10.000 europæere hvert eneste år som følge af lydstøj. Dertil får 900.000 konstateret højt blodtryk, mens 43.000 bliver hospitalsindlagt på grund af hjertesygdomme og slagtilfælde som følge af støj. Hele 28 millioner EU-borgere oplever, at støjen forstyrrer deres nattesøvn.
Hvad sker der i kroppen når der er meget støj?
Forskning har nemlig vist, at støj øger risikoen for en lang række sygdomme og gener, herunder hovedpine, søvnforstyrrelser, forhøjet blodtryk, stress, angst samt forøget risiko for forskellige hjertekarsygdomme og kræft.
Lokale ressourcer
Besøg siden MedierforAlle.dk/Furesoe for at få et overblik over de steder på nettet, hvor vi kan finde lokale ressourcer fra Furesø Kommune.
Lærervejledning
Kære lærer
Støj er møj er et lille forløb, der sætter fokus på at arbejde med data omkring trafikstøj i jeres lokalområde.
Med et enkelt kort kan vi gå på opdagelse i de officielle målinger og en med en enkel app, kan vi lave vores egne støjmålinger.
Øvelsen giver grupperne mulighed for at tilgå data og naturvidenskabelige metoder i en problembaseret tilgang, samtidig med at de kan opstille løsnings- og konfliktscenarier, lig dem trafikafviklingen står overfor i de enkelte byråd og teknik- og miljø-forvaltninger.
Er du tilfreds?
Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.
Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.
Lav mere klimahandling
med fokus på
Energi
Transport
Affald & Genbrug
Jorden
Indkøb & Adfærd
KOLOFON
Dette forløb er en del af Medier for Alles temaside “KlimaHandling” Formålet at støtte undervisning i klimahandling i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet.
Sidens mediekilder
Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth
Opdateret
maj 2023
Forfatter
Peter Leth
