Forløb #61

Som landet ligger

Brug luftfoto, kort og billeder til at arbejde med landskabsændringer, kulturændringer, dyrkningsændringer med videre ved at kombinere de fire samlinger af kortdata som vi har til rådighed.

 

Tid: 60 min.

Lærervejledning

Tema: Landbrug
Fag: Historie, Samfundsfag
Tool: flere

Velkommen

Kom med i dette forløb og lær en række værktøjer at kende, som du kan bruge til både at se hvordan landet ligger og hvordan lå.

Du lærer flere forskellige steder at kende fx SDFI Kort, Danmark Set fra Luften, Historiske kort og Skråfoto. Alle disse steder kan du finde vejledning her på Medier for Alle til, så det bliver nemt og spændende.

Se film

Vi skal arbejde med

  • SDFI kortet – og hvordan vi kan sammenligne to kort.
  • Danmark Set fra Luften – hvor vi finder vores billeder
  • Skråfoto for at se det hele lidt fra siden
  • Et præsentationsprogram efter eget valg. (eller din lærers)

Forberedelse

Inden du går i gang

(1) Du skal sikre dig at du har et sted til dine besvarelser. Vi vil foreslå at alle tager en kopi af denne præsentation (hent til PowerPoint, hent til Google Slides)

Denne præsentation er klar til I kan samle jeres oplevelser.

(2) Tjek at I kan tage et skærmbillede på jeres computer. (fx med genvejen Win + Shift + S) Det gør opgaven lidt mere enkel, særligt når du skal hente billeder fra Skråfoto.

Du er klar når..

disse to punkter er på plads

Sådan gør du 

Trin for trin

  1. Tag en kopi af præsentationen (PowerPoint, Google Slides)
  2. Besøg portrættet SDFI Kort på Medier for Alle og se hvordan siden fungerer.
  3. Besøg SDFI Kort og besøg dit område
    Tag skærmbilleder fra SDFI og sæt det ind i din præsentation, der fremhæver nogle af de ting, der har ændret sig over tiden.
  4. Besøg portrættet Danmark set fra Luften og lær hvordan siden fungerer.
  5. Hent et luftfoto fra dit område. Sæt det ind i din præsentation.
  6. Besøg portrættet Skråfoto og lær hvordan siden fungerer.
  7. Find det samme sted, som du besøgte på Danmark set fra Luften, og tag et skærmbillede af stedet, som det ser ud i dag. Sæt det ind i din præsentation. 
  8. Gå på opdagelse i de tre kort – besøg fx dine bedsteforældres område, din nabo, din nærmeste større by. Sæt disse besøg ind i din præsentation.

Opgaver & Udfordringer

Se det lokale billede

Hvad har ændret sig i dit lokalområde? Hvornår er det sket? og kan du forklare hvad ændringerne har betydet for området?

Nu kan du

Du kan

  • benytte SDFI Kort, Skråfoto og Danmark set fra Luften
  • betjene dig af både nye og gamle luftfotos og kort
  • sammenligne og vurdere forandringer

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige hvad man kan her..

Lærervejledning

Kære lærer

Oplevelsen af at vores miljø, natur, samfund og livsbetingelser har ændret sig over tid er en forudsætning for at forstå både fortid, nutid og fremtid.

Derfor er dette forløb lavet for at vi kan grave ned i nogle af de bedste danske kort- og luftfotokilder vi har.

Brug opgaven til at skabe nogle gode fokusområder og få brugt konkrete kort og billeder, til at sikre at vi udvikler sprog for vores samfundsudvikling.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#61 Som landet ligger

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: Skråfoto fra Tønder by, kilde: SDFI Kort. 

Opdateret

maj 2023

Forfatter

Peter Leth