Forløb #58

Arter i baghaven

Arter.dk giver dig mulighed for at gå på naturopdagelse både hjemme og ude. Det lærer du i dette forløb.

Tid: 60 min.

Lærervejledning

Tema: Klima Landbrug 
Fag: Biologi, Naturfag
Tool: Arter.dk

Velkommen

På Arter.dk kan du finde naturoptagelser, hvor frivillige fra hele landet bidrager med optagelser af fx insekter, svampe, fugle, biller og planter.

Indholdet er nemt tilgængeligt og enkelt at finde rundt i, og en stor del af medierne er udgivet under åbne licenser (Creative Commons licenser) som gør at vi også kan tillade os at hente billederne fra siden, og anvende dem til vores egne projekter.

Arter.dk lægger også fint op til at vi selv kan bidrage, og indsende observationer fra vores område, men det er ikke beskrevet i dette forløb. 

Se film

Vi skal arbejde med

  • Arter.dk
  • søge efter geografisk placering
  • lave en præsentation af vores lokale naturoplevelser
  • lære at kreditere korrekt!

Forberedelse

Inden du går i gang

Du skal sikre dig at dine elever har et sted, hvor de kan samle deres besvarelser.

Du er klar når..

Sådan gør du 

Trin for trin

Se videovejledningen herover, der gennemgår hvordan man kan bruge Arter.dk

Besøg Arter.dk og brug kortet til at gå på opdagelse i jeres lokale område

Hvis billedet er under en cc-licens, så hent billedet og sæt det ind i jeres præsentation. 

Rigtig god fornøjelse.

Opgaver & Udfordringer

På naturjagt

Gå på opdagelse efter arter i dit lokale område. Find og hent billeder og viden om fx insekter, fugle eller andet.

Præsentér indsamlingen som en præsentation.

Opgaven vil kunne løses fra forsiden ved at gå efter søgefeltet øverst eller ved at besøge kortet med fund.

Nu kan du

Du kan

  • besøge Arter.dk fra din sofa
  • finde observationer fra dit lokale område
  • hente billeder af observationer
  • kildeangive 
  • være nysgerrig på hvad naturen rummer

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige siden Biologi..

Ordbog & forklaringer

hvad betyder...

flora

flora betyder planter

fauna

fauna betyder levende væsner – altså dyr

Lærervejledning

Det lærer vi af forløbet

Øvelsen giver eleverne 

  • kendskab til Arter.dk brugerfladen
  • viden om fagbegreber
  • kendskab til klassificering
  • kobling mellem opslagsværk og lokalområde

Tips

For at eleverne kan “tage deres besvarelse med sig”, foreslår vi at du beder eleverne om at eksportere deres arbejde som et skærmbillede, som de kan indsætte i deres besvarelse eller fremlægning.

Billeder markeret med en Creative Commons licens kan ligeledes hentes og anvendes, mod behørig kreditering.

Kære lærer

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#58 Arter i baghaven

Dette forløb er en del af Medier for Alles materialer. Formålet er at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet. 

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: sommerfugl cc-by Lars Falck

Opdateret

maj 2023

Forfatter

Peter Leth