Forløb #50

Klimakunst

Sig det med kunst – for kunst har altid været en stærk måde at sige noget på.

Kunst behøver ikke at være en stor udstoppet kænguru med solbriller og fartstriber for at få folks opmærksomhed, og du behøver heller ikke være super sej til at male eller svejse for at være en kunstner. (Men det kan sagtens være en fordel at være god til at male hvis man vil male). 

Så her er en opskrift på hvordan du kan lave klimakunst!

Tid: +60 min.
MÅL: 6-8.kl.
Tool: Photopea 
Lærervejledning

Klimakunst

Sådan gør du

1. Lad dig inspirere

2. Lav dit eget værk

eller

1. Lad dig inspirere

2. Remix et værk fra artistsforclimate.org/climatecollection

Kreditering

Det er ingen kunst at glemme en god kreditering, og når du remixer et værk, så er det også et krav at du krediterer den originale skaber.

Så kig lige på eksemplerne herunder og efterlign den kreditering du ser her, når du selv laver et remix.

Eksempel

There is power in caring af Joséko for ArtistsForClimate.org (cc-by-nc-sa)

Genbrug – brug igen af Peter Leth (cc-by-nc-sa)
Efter originalt oplæg There is power in caring af Joséko for ArtistsForClimate.org (cc-by-nc-sa)

Ord & forklaringer

Ordbog og forklaringer

Filtypen .psd

Filtypen .psd er det billedformat som Photoshop og Photopea.com bruger. Man kalder også nogle gange filtype for photoshop-filer. 

Det er et format hvor alle lag af billeder, masker, justeringer, vektorer, figurer, tekster med mere ligger som lag, der er til at arbejde videre med. Så det er det perfekte format at gemme dit arbejde i, når du vil arbejde videre senere. 

Det er også det format som du kan hente i dette forløb.  

Filtypen . pdf

PDF er et glimrende format til at eksportere plakater og store collager, der skal kunne printes i stor opløsning. 

Filtypen .jpg

Filtypen .jpg er et billedformat, som smelter alt sammen til ét synligt lag. Det er velegnet til print og til at arbejde videre med i andre digitale værktøjer, hvor man kan indsætte billeder. 

Betingelser for anvendelse

Bruger du kunstværker fra ArtistsforClimate så er det vigtigt at du anvender deres materiale i overensstemmelse med deres krav og vilkår. Deres krav er at du ikke tjener penge på deres værk, at du krediterer dem og den cc-licens de har anvendt samt at du udgiver dit klimakunstværk under den samme licens. Så kan du altså heller ikke tjene penge på dit værk, hvis det er et remix af et værkerne fra ArtistsforClimate. 

Åbne medier har altid nogle betingelser, som man skal følge og overholde, for at vi må anvende dem. Det er ret afgørende at forstå, så derfor er det også godt at træne sammen. Er jeres kommune med i Open By-samarbejdet, vil vi gerne hjælpe dig med materialer. Start evt med at se Creative Commons skolen.

Kilde på dit eget arbejde

Husk at sætte kilde på dine egne værker – uanset om du har lavet noget helt fra bunden eller du har lavet et remix, så er det dit værk. Et eksempel på en kildeangivelse kan du se længere oppe på siden.

Lærervejledning

Undervis med Klimakunst

Klimakunst er en måde at forenkle og kondensere et verdensbillede og en holdning.

Uden en holdning er vi ikke drevet af vores egne retninger.

Klimakunst er ikke et snup-tag eller en nem løsning, men det kan være en måde at vi veksler vores viden og holdning til et udtryk, som andre kan tage til sig og tænke over.

Med dette forløb kan du lægge op til at eleverne udtrykker et statement. Når I vil arbejde med klimakunst, så tag derfor også tidligt i forløbet en snak om hvad det skal nytte. Skal jeres værker være streamere på en bil, hænge i kantinen, være udsmykning på en skraldespand eller noget helt fjerde. 

Dermed får I snakket om at gøre ord til handling – kunst til påvirkning og forandring – og måske får jeres arbejde dermed også lidt mere betydning og mening for eleven og for opgaven.  

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

Mere klimahandling

med fokus på

Energi

Transport

Affald & Genbrug

Jorden

Indkøb & Adfærd

KOLOFON

#50 Klimakunst

Dette forløb er en del af Medier for Alles temaside “KlimaUndervisning” Formålet at støtte undervisning i klimahandling i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet.

 

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth

Opdateret

maj 2023

Forfatter

Peter Leth