Forløb #69

Min byfilm

Når man ser det sted du bor, sådan lidt på afstand, og lidt i et helikopterperspektiv, så ser man … 

Tid: 60 min.

Lærervejledning

Tema: OpenBy
Fag: Dansk, Samfundsfag
Tool: videoredigering

Velkommen

Når man ser det sted du bor, sådan lidt på afstand, og lidt i et helikopterperspektiv, så ser man …

Se film

Vi skal arbejde med

  • Videoredigering – vi foreslår WeVideo på Skoletube
  • billeder, luftfotos, dronefotos
  • og den gode fortælling

Ressourcer

Albertslund set fra Luften

En lille reklame

Se filmen herover og få en ide om hvad der venter dig på siden Danmark Set fra Luften.

Du finder vejledning her.

ken burns – liv i billeder

Ken Burns

Ken Burns er en funktion, hvor du langsomt bevæger dig ind eller ud af et billede. Det giver en film-effekt, som er super praktisk, når du laver film ud af billeder. (Det er også den effekt, der er brugt i filmen herover). 

Kilde: Webtjenesten LærIT.

Forberedelse

Inden du går i gang

Start med at …. kanal. 

Sørg for at have en makker. Der bliver sikkert noget at snakke om.

Sådan gør du 

Trin for trin

Inspiration

Indsamling

Manuskript

Produktion

Udgivelse

Opgaver & Udfordringer

Se det store billede

Forestil dig, at du laver en film, som skal være kort, skarp og præcis. Det kan man bedst gøre, hvis man nøjes med at sige én ting. 

Den gode oplevelse

Lav en film, som er kort, skarp og præcis om en god oplevelse, som du har haft i dit område. 

Et blik på fortiden

Har du selv oplevet nogle forandringer mens du har levet her? Eller kan du fortælle om nogle ændringer som er sket fx over de sidste 50 år? 

Eksempel

Nu kan du

Du kan

  • finde billeder – nye og gamle – fra dit område
  • finde oplysninger og viden 
  • forklare dig 
  • sætte ord og billeder sammen med musik til en lille film
  • godt gået!

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige hvad man kan her..

Lærervejledning

Kære lærer

Dette forløb skal lære eleverne at fokusere på én ting, som de formidler i en lille kort film på fx 1 minut eller derunder. 

Forløbet inddrager viden om lokale ressourcer; nye og ældre fotos og luftfotos, og det udfordrer eleven til at fortætte indtryk, sådan at filmen opleves genkendelig, autentisk og relevant for modtageren. 

Du vil kunne støtte arbejdet med at vise forløbets vejledninger og holde eleverne fast på at gå trin-for-trin. Lad eleverne have en makker til at kunne drøfte opgaven med løbende. 

Om forløb på Medier for Alle 

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med fri viden og åbne medier i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#69 Min byfilm

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede Ortofoto fra SDFI

Opdateret

juni 2023

Forfatter

Peter Leth