Forløb #68

Vilde Kepler

Open source værktøjet Kepler er oprindeligt udviklet til at Uber kunne håndtere deres forretning. Men du kan også bruge værktøjet til at styre dine ideer og data. 

Tid: 60 min.

Lærervejledning

Tema: Landbrug
Fag: Matematik, Samfundsfag
Tool: kepler

Velkommen

Vi bruger energi til en masse – og vi bruger en masse energi.

Energi til lys og varme er fx et område, som handler om vores elektricitet og varmeproduktion.

Her under kan du se forløb, der sætter fokus på klimahandling om Energi.

Se film

Vi skal arbejde med

  • Mapillary – hvor vi finder vores billeder
  • Danmark Set fra Luften – hvor vi finder vores billeder
  • OpenRouteService –  hvor vi laver vores tidskort
  • Et præsentationsprogram efter eget valg. (eller din lærers)

Forberedelse

Inden du går i gang

Det kan være en god ide at du har arbejdet med import af geo-JSON i forløb #66, for så har du også prøvet at eksportere de datasæt som du selv vil arbejde med. Ellers prøv forløbet af og oplev hvad det kan.  

Sådan gør du 

Trin for trin

Se vejledningen til Kepler herover 

Besøg Kepler selv

Åbn nogle af værktøjets egne testdata

Opgaver & Udfordringer

Se det store billede

Der er ingen tvivl om at vi har fået øjnene op for CO2, som en værdi, der betyder noget for vores opvarmning af kloden.

Men når vi snakker fødevarer og klima, så husk også at der er mange andre faktorer; bæredygtighed, sundhed, naturbeskyttelse, dyrevelfærd, arbejdspladser, ressourcebevidsthed, verdensmål og mange andre faktorer, som I kan bruge til at rette jeres fokus.

Find ressourcer

I alle klimaforløb finder du en henvisning til netop de ressourcer, som kan være nyttige at kende.

Nu kan du

Du kan

  • søge på Danmarks statistik
  • finde oplysninger om emnet trafik
  • finde data om trafik

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige hvad man kan her..

Lærervejledning

Kære lærer

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#68 Kepler

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: foto fra Unsplash

Opdateret

maj 2023

Forfatter

Peter Leth