Forløb #53

Regn på rejsen

Ferier og rejser indebærer ofte transport på en eller anden måde. Nogle cykler andre tager et fly. Nogle sover i toget andre kører hele natten.

På denne side har vi samlet nogle værktøjer til jer, som I kan bruge til at blive klogere på rejseformer og co2-aftryk.

Tid: 60 min.
MÅL: 6-9.kl.
Lærervejledning

Velkommen

Forklaring

Vi bevæger os – til daglig og når vi har ferie.

På denne side har vi forsøgt at samle nogle enkle og seriøse sider, som du kan bruge til at grave ned i tallene bag enhver form for udflugt eller rejse.

God tur og velkommen til “regn på rejsen”

Se film

Vi skal arbejde med

  • Mapillary – hvor vi finder vores billeder
  • Danmark Set fra Luften – hvor vi finder vores billeder
  • OpenRouteService –  hvor vi laver vores tidskort
  • Et præsentationsprogram efter eget valg. (eller din lærers)

Ressourcer

Klimasiden har fx emnet Fritid, hvor du kan finde informationer om rejser, og de har emnet Transport, som går lidt tættere på bil, båd og flyrejser.

TravelAndClimate.org er et enkelt værktøj til at sammenligne både rejseform og ophold. Det betyder nemlig noget om vi er flere i bilen, bor i telt. Alt det får du lidt indblik i her.

FlightEmissionMap.org er et enkelt værktøj til at lave en ca. beregning på co2-udledningen ved en flyrejse (husk at tallene er for én vej og én person).

Se portrættet til FligtEmissionMap.org på Tools for Alle

 

Forberedelse

Inden du går i gang

Du skal sikre dig at dine elever har et sted, hvor de kan samle deres besvarelser.

Du er klar når..

Sådan gør du 

Trin for trin

Gå sammen i grupper (spørg jeres lærer)

Tag fat i opgaver og udfordringer herunder og tag en opgave ad gangen.

Slut af med at lave en klimabeslutning!

Opgaver & Udfordringer

Bilferien

Gå sammen i en gruppe og snak sammen om hvordan en ferie kan se ud, hvis det skal foregå i bil. 

Besøg TravelAndClimate.org og skriv jeres rejse ind. 

Ekstra: Hvis en bil udleder 2,33 kg co2 for en liter benzin og 2,66 kg for diesel, hvor mange liter er turen så beregnet til at forbruge? Hvad svarer det til at bilen kører på en liter?

 

Eksempler

Nu kan du

Du kan

  • undersøge rejseformer
  • vurdere fordele og ulemper ved forskellige rejse- og overnatningsformer
  • finde oplysninger om emnet transport og rejser

Min klimahandling

Jeg har tænkt mig...

  • at jeg …. (ja hvad har du egentlig tænkt dig at gøre, med det du har lært nu? Er der noget du vil gøre?)

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige hvad man kan på Tog til tiden..

Lærervejledning

Kære lærer

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#53 Regn på rejsen

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth

Opdateret

maj 2023

Forfatter

Peter Leth