Forløb #05

Naturfotografering

Velkommen til dette forløb, der handler om at tage billeder af naturen, og derefter få lagt billederne på iNaturalist sammen med en voksen.

INaturalist er et kæmpe internationalt naturformidlings og naturregistreringsprojekt, som både kan besøges på vores computer på iNaturalist.org og ved hjælp af de to apps Seek og iNaturalist. På Tools for Alle kan du lære, hvordan de to apps virker. 

Formålet med dette forløb er at gøre det muligt for dig og dine elever at hjælpes ad med at bidrage med registrering af fund til projektet. Derfor hedder forløbet Natur-fotografering. 

Hvorfor, kunne man spørge. Fordi vi dermed er med til at skabe solide data omkring vores lokale naturs tilstand og fordi vi dermed også leverer nogle autentiske naturbilleder fra vores egen baghave, som faktisk også udgives under en åben licens, sådan at vi sikrer en fri ressource for alle, og fordi naturen er presset. Og det vil den være så længe vi er ligeglade med den. Man kan ikke være ligeglad med naturen, når man oplever den. 

 

Tid: 45 min.
Mål: fra mellemtrin.
Lærervejledning

Velkommen

Se film

Tid: 3 min.

Forberedelse

Elevens forberedelse

Hent appen Seek på din telefon. Så kan du altid prøve at scanne et dyr eller en plante for at se hvad det kunne være. Det kan også være sjovt mens man går og fotograferer. 

Lærerens forberedelse

Læreren skal oprette en konto på iNaturalist, for at vi sammen kan uploade elevernes optagelser. Det er din konto og det er derfor også dit ansvar at få lagt gode optagelser op. 

Alt afhængig af hvad du har af muligheder, så kan du fx 1) vælge at eleverne mailer billeder til dig, som du kan uploade fra din computer, 2) at du modtager billederne via AirDrop eller andre metoder, som I kan blive enige om, og så uploade fra appen på din telefon. 

Kort sagt så er det springende punkt at der er brug for en voksen for at få billederne uploadet korrekt.  

Sådan gør du

Trin for trin

Gå sammen to og to til at starte med. Aftal med jeres lærer hvad klokken er nu, og hvornår I skal være tilbage. Den ene bruger appen Seek til at undersøge hvad I ser omkring jer, og den anden kan tage sit kamera og tage billeder af de ting, som I finder. 

Når I har fået taget nogle gode billeder, så kan I gå tilbage til læreren, og sende jeres billeder fx via Airdrop, vedhæftet en mail eller på anden måde. Det skal I gøre fordi læreren er over 18 år, og derfor har lov til at bidrage. 

Sammen vælger i de billeder, der skal uploades. 

Så bliver jeres billeder uploadet og i løbet af få timer vil I kunne se jeres billeder på iNaturalist, hvor I så også kan se en eller flere brugere kommentere og bekræfte arterne på jeres motiv. 

Nu har I været med til at gøre lidt mere af naturen tilgængelig for jer selv og alle andre, og I er direkte med til at gøre grundlaget for dem der forsker i naturens tilstand større og bedre. 

Er det ikke herligt?

Opgaver & Udfordringer

Prøv fra stort til småt

Prøv at se om der er en mælkebøtte eller et træ, som I allerede ved hvilken art er. Tag nogle gode billeder. 

Herefter er det bare at være nysggerig. Kan I finde noget, som måske er helt normalt? Noget der er mange af eller måske kun ganske få?

Prøv om I kan komme hjem med nogle spændende fund.

Nu kan du

Du kan

  • bruge appen Seek
  • tage billeder
  • være nysgerrig og seriøs
  • bidrage med vigtig data til forskning

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med naturoptagelser, så skal du også lige se hvad appen Merlin Bird ID kan ..eller prøv at se hvordan du også kan lave geofotografering.

Lærervejledning

Kære lærer

Appen Seek er blot én af flere apps, der kan gøre naturekspeditioner lidt sjovere. I forløb nummer 03 Søg med Seek, kiggede vi på hvordan eleverne kan blive fortrolige med appen. Nu bygger vi videre på denne viden hos eleverne, og lader dem sammen parvis gå på opdagelse med Seek samtidig med, at de også tager billeder af de arter af dyr og planter, som de finder.

Din opgave i dette forløb er at oprette en konto på iNaturalist, sådan at du kan uploade jeres optagelser. Det er rimeligt enkelt via en email eller via en Facebook/Google-konto. Ønsker du ikke dette, så drop dette forløb eller drøft muligheden for, at I benytter en anonym email til jeres konto på skolen. 

Når du hjælper med at uploade dine elevers optagelser, så skal du selvfølgelig både være med til at sikre kvaliteten, men du er samtidig også med til at give eleverne oplevelsen af, at vi sammen kan bedrive naturregistrering og citizen science til alle bedste. 

Dette forløb optræder i øvrigt også på temasiden Open Felttur. Her kan du også møde apps som Merlin Bird ID, Organic Maps og mange flere.

Ekstra udfordring til dig

Som lærer skulle du tage og oprette dig som bruger på iNaturalist. På den måde kan du nemlig både artsbestemme sådan som dine elever også gør det med appen Seek, men du kan også logge ind i appen og uploade dine optagelser. Det betyder at siden iNaturalist får flere spændende billeder fra netop jeres område og samtidig så kan din telefon være med til at hjælpe både naturbeskyttelse og forskning. 

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#05 Naturfotografering

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede Metalisk Sandløber cc-by-nc Lund, iNaturalist

Opdateret

juni 2024

Forfatter

Peter Leth