Open Felttur

Velkommen til siden, der giver jeres udflugter et åbent skud viden med på vejen. Vi kigger både på hvordan vi kan forberede, planlægge og gennemføre jeres udflugter. Og så kigger vi selvfølgelig på hvordan åbne ressourcer både kan bruges til jeres planlægning, men også hvordan I kan bruge jeres udflugt til også selv at bidrage med fri viden og åbne medier.

Det er bygget op i disse fem afsnit:

  1. Velkomst
  2. Planlægning
  3. Apps til turen 
  4. På tur
  5. Hjemme 

 

KATEGORI: Temaside

01

Velkommen

Vi har samlet vores bedste tips og tricks til at komme ud i naturen. Hør hvad du kan forvente.

Hvis der er noget på denne side, som ikke er godt forklaret, så kontakt mig endelig. 

02

Planlægning

Uanset om det er matematik, idræt eller et naturfag, der skal ud, så er det altid rart at have et godt kort. Det er også rart at turen forberedes. Det kan vi gøre på mange måder. Jeg synes du skal bruge forløb #01 Kort fortalt sammen med dine elever, til at starte samtalen.

Hent et godt kort

Begynd med at hente og printe lidt kort, sådan at I sammen kan se hvor I vil hen. Se vejledningen her, så har du styr på at lave netop de kort, I vil have. Når kortene er printet, så del jer ind i grupper, og lav forløbet Kort Fortalt.

Opgave "Kort fortalt"

Besøg forløbet #01 Kort fortalt og brug jeres kort til at snakke ind i kortet. Er det motion, så drøft ruter og målestoksforhold, er det naturfag, så fokuser på steder med naturforhold. 

Denne vejledning er hentet fra portrættet om SDFI-kortet!

I kan også bruge….

iNaturalist

På siden iNaturalist kan I se om der er taget billeder for nylig i de områder, som I vil besøge. Hvis det ikke er tilfældet, kunne det måske være noget som I kunne klare samtidig med, at I skal derud?

Opgave "Natur-fotografering"

Besøg forløbet #05 Natur-fotografering og lær hvordan en voksen kan lægge billeder på iNaturalist (og Seek, som vi kommer til).

iNaturalist

Mapillary

Besøg også Mapillary inden I tager ud, og se om der er taget billeder for nylig i de områder, som I vil besøge. Hvis det ikke er tilfældet, kunne det måske være noget som I kunne klare samtidig med at I skal derud?

Opgave "Geo-fotografering"

Besøg forløbet #04 Geo-fotografering og lær hvordan I selv kan tage billeder med tjenesten Mapillary.

Mapillary

OpenRouteService

På OpenRouteService kan man lave smarte kort, der viser ruter eller transporttider fra et bestemt punkt. Det er perfekt, hvis I vil planlægge motion eller kende den forventede rejsetid til fx en skov på en cykel.

Opgave "Isochrone kort"

Besøg forløbet #23  Isochrone kort og lær hvordan I selv kan lave beregninger på rejsetiden.

OpenRouteService

Opsummering

Nu har I snakket om området, kigget på kort, undersøgt stedet på Mapillary, iNaturalist og OpenRouteService. Nu skal vi lægge en plan, for hvad vi vil, og lige tjekke at vi har de apps og værktøjer, som vi har brug for. 

03

Apps til turen

Til jeres tur vil det være herligt at I får hentet et par apps. Her er mine forslag:

Seek – som kan hjælpe med at artsbestemme.
(Kan bruges af alle) Lær Seek at kende her

Merlin Bird ID – som kan artsbestemme fuglelyde.
(Kan bruges af alle) Lær Merlin at kende her

Mapillary – giver jer mulighed for at tage street view billeder fra jeres tur.
(Login for at uploade billeder*) Lær Mapillary at kende her

Organic Maps – OpenStreetMap på din telefon uden så meget bøvl. (Alle) Lær Organic Maps at kende her

What3Words – lokationsbestemmelse på den sjove måde. (Alle, men undgå login) Lær What3Words at kende her

Seek

Merlin

Mapillary

Organic Maps

iNaturalist

What3Words

Seek

Seek kan være med til at støtte elevens interesse og undersøgende tilgang. Appen er brugervenlig og gør sig anstrengelser for at være sikker og databeskyttende, ligesom den heller ikke kræver login. 

For at dine elever kender appen kan det være smart at sætte lidt tid af til at teste den med forløb nr 3.  

Forløb #03 Søg med Seek

Prøv forløbet #03 Søg med Seek. Det forløb lærer jer at bruge appen Seek til at artsbestemme dyr, planter, svampe, fugle og insekter.

Seek

04

På tur

Med en plan for turen, et eller flere gode kort samt en række nyttige apps, er vi klar til at tage på tur.

Pas på hinanden, når I er på tur

05

Hjemme igen

Hjemme igen efter en god tur. Nu kan der være flere ting, som I kan gøre.

 

  1. Har I fotograferet arter, kan I sende billederne til læreren, som kan oprette en konto ved iNaturalist, og derefter uploade dem.
  2. Har I filmet med appen Mapillary, så er det tid til at uploade jeres billeder.
  3. I kan lave et interaktivt kort over det område, som I besøgte, og bruge forløbet #2 Kort fortalt online, til at lægge jeres opdagelser på.
  4. Har I taget VR-billeder fra turen, så kan I bruge værktøjer, som fx CoSpaces eller Thinglink til at samle jeres oplevelser.

Tak.

På denne måde kan vi altså bruge åbne kort fra fx SFDI.dk og åbne street view billeder fra Mapillary til at se hvor vi skal hen.

Vi kan bruge temakort som højdekurver til at vurdere hvor kuperet terrænnet er, og vi kan bruge det åbne værktøj OpenRouteService til at regne på ruter og transporttider.

Mens vi er på tur kan Organic Maps vise os et kort på vores telefon, og vi kan bruge forskellige apps til at måle og registrere fx fuglefløjt og natur mens vi færdes. Er der en voksen til stede, kan vi også hjælpes ad med at fotografere til både street view projektet Mapillary og til naturprojektet iNaturalist.

Det er bare nogle få ideer og muligheder, som du kan trække på, når I skal på tur – aldrig sur.

Husk at det vi laver i skolen også sagtens kan deles med søskende, spejdere eller forældre, for jo oftere vi bevæger os ud i naturen, jo bedre får vi det!

Til turlederen

Hvilke apps må mine elever benytte

Som udgangspunkt skal din undervisning ikke kræve at elevernes datasikkerhed kompromitteres. Derfor bør du drøfte mine forslag med keres DPO eller som minimum nærmeste leder, inden du giver beskeder med eleverne hjem om hvilke apps, de skal eller kan bruge. 

Men som udgangspunkt vil jeg mene at Seek, Merlin Bird ID og Organic Maps kan være fine apps at anbefale. 

På samme måde har jeg det med What3Words, men der kan være en politik omkring lokationer, som man kan være imod. 

Vil I bruge iNaturalist eller Mapillary til at lave optagelser, skal dette foregå via et login, som en voksen skal have oprettet.  

Hvorfor bruge iNaturalist

Når du, som voksen, bruger iNaturalist, har du mulighed for at uploade naturobservationer til et stort fælles åbent datasæt. Dermed sikrer du både en god datakvalitet omkring vores naturs tilstand, men samtidig så er det også sjovt at du og dine elever jo efterfølgende kan besøge jeres område på iNaturalist og se og bruge jeres optagelser. Det er dermed en form for citizen science og naturlig videndeling.  

Hvordan tager vi VR billeder på vores tur

Du skal have et vr-kamera. Har du ikke det, kan du låne et af Medier for Alle. Derefter er det bare at besøge projektet Mapillary på Tools for Alle og se vejledningerne igennem. Se her

Brug for hjælp

Har I brug for hjælp? Snak med jeres lærer. For de må gerne skrive til os på Medier for Alle eller i vores Facebook-gruppe Medier for Alle. Så vil vi se om vi kan hjælpe jer.

KOLOFON

Open Felttur

Denne temaside er udgivet af Medier for alle, med det formål at give nogle veje ind til indhold, viden og undervisningsressourcer.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede af Charlotte Karlsen, Unsplash
Planlægning på kort Jean-Frederic Fortier, Unsplash
Sikkerhed, Riccardo, Pexels
Bruger App af Antonio Groß, Unsplash

Opdateret

juni 2024

Forfatter

Peter Leth