Forløb #57

Marken er mejet

Marken er mejet (ned med et kamera) er en enkel opgave, der sætter fokus på alle de skønne billeder, som du kan hente til dine opgaver. Uanset om det er billeder af en bygmark, køer eller en traktor. 

Tid: 40 min.

Lærervejledning

Tema: Landbrug
Fag: flere
Tool: frie billedsamlinger

Velkommen

Velkommen til et forløb som sætter fokus på billeder som du kan hente frit fra steder som Pixabay, Pexels og Unsplash.

Se film

Vi skal arbejde med

  • Pixabay – hvor vi finder vores billeder
  • Pexels – hvor vi finder vores billeder
  • Unsplash – hvor vi finder vores billeder
  • Et præsentationsprogram efter eget valg. (eller din lærers)

Ressourcer

Søgeord

Forberedelse

Inden du går i gang

Gør en præsentation eller lignende klar, som du kan bruge til at samle dine besvarelser.

Sådan gør du 

Trin for trin

  • vælg en opgave heruder
  • opret en tom præsentation
  • besøg Pixabay, Pexels og Unsplash
  • har du brug for hjælp, så besøg portrætterne her på Medier for Alle undervejs
  • du kan søge på dansk og engelsk på Pixabay og Pexels, og kun på engelsk på Unsplash
  • download et billede og sæt det ind i din præsentation
  • (ekstra) kopier adressen og sæt den ind under billedet
  • (ekstra) skriv fotografens navn / brugernavn

Opgaver & Udfordringer

Marken er mejet

Lav en præsentation bare med marker. Bygmarker (barley), hvede (oat) eller nogle af de andre afgrøder. 

Vild med svin

Lav en præsentation bare med svin. 

Det kører for dig

Lav en præsentation bare med maskiner.

Nu kan du

Du kan

  • søge efter bestemte billeder på dansk og engelsk 
  • bruge siderne Pixabay, Pexels og Unsplash
  • downloade og linke til dine kilder
  • kildeangive fotograf

Eksempel

Ko fotograferet af Wolfgann Hasselmann, fundet på Unsplash, hvor der ligefrem er køer af billeder og billeder af køer.

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige hvad man kan her..

Lærervejledning

Kære lærer

Al begyndelse behøver ikke være svær. Fx hvis du lære dine elever hvor og hvordan de kan hente billeder, som de gerne må bruge. 

Så er det nemt at vise dem Pixabay, Pexels og Unsplash. Det er tre steder, hvor I kan finde medier som er frie at hente og bruge. 

Det er også tre steder, hvor du og dine elever skal være lidt vakse og holde godt øje med de områder, der rummer reklamer og henvisninger til betalingsområder. Det er noget man lærer. 

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med åbne medier i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#57 Marken er mejet

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: Æbleplakat cc-by-sa Peter Leth, oprindeligt foto er fra Unsplash

Opdateret

maj 2023

Forfatter

Peter Leth