Forløb #70

Byg et atom

Oplev hvordan du på platformen Phet kan lave modeller, simuleringer og eksperimenter. For eksempel ved at bygge et simpelt atom. 

Tid: 60 min.
MÅL: fra 6.kl.
Lærervejledning

Fag: Fysik / Kemi
Tool: PHET

Velkommen

Forklaring

Med værktøjerne på Phet kan vi lave en masse forskellige animationer, simuleringer, forsøg og opstillinger.
Værktøjerne er inddelt efter fag, oversat til dansk og er åbne, så du og dine elever kan bruge dem frit.

Se film

Vi skal arbejde med

  • Mapillary – hvor vi finder vores billeder
  • Danmark Set fra Luften – hvor vi finder vores billeder
  • OpenRouteService –  hvor vi laver vores tidskort
  • Et præsentationsprogram efter eget valg. (eller din lærers)

Forberedelse

Inden du går i gang

Du skal sikre dig at dine elever har et sted, hvor de kan samle deres besvarelser. Vi foreslår at de henter skærmbilleder (hvilket er enkelt at eksportere fra værktøjet), og at de derfor fx skal benytte et dokument eller en præsentation til at samle deres arbejde i. 

Du er klar når..

du har besluttet dig for hvordan eleverne skal samle og præsentere deres arbejde.

Sådan gør du 

Trin for trin

Lad eleverne bygge et atom, fx Brint, Oxygen eller Carbon

Ressourcer

Opgaver & Udfordringer

Byg et atom

Første opgave er helt basic. 

Kulstof 14

Byg Kulstof 14 og bemærk at atomet ikke er stabilt. Diskutér hvad denne information kan bruges til i praksis.

Fortsætter

Efter at have bygget atomer, kan de to næste menupunkter nederst også være nyttige at træne eleverne i. For efter Atom, kommer Symbol, der træner deres forståelse omkring det periodiske systems betegnelser og symboler.
Spil giver eleverne mulighed for at tjekke deres viden og øve deres evner til at aflæse atommodeller.

Nu kan du

Du kan

  • besøge Phet og bruge deres +100 værktøjer
  • bygge en atommodel
  • kende til stabile og ustabile atomstrukturer

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige hvad man kan her..

Lærervejledning

Hvorfor Phet

Phet er en samling åbne, enkle og brugervenlige værktøjer på dansk, der giver mulighed for at eksperimentere, modellere og simulere forsøg og naturvidenskabelige forhold og fænomener. 

Med dette enkle forløb, får I taget hul på værktøjet og får en smag på hvor det kan være fagligt relevant at inddrage.

Denne konkrete øvelse giver eleverne kendskab til Phets brugerflade, viden om fagbegreber omkring atomer, kendskab til atomets opbygning og komponenter og viden om atomets indplacering i det periodiske system.

Kære lærer

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#70 Byg et atom

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth

Opdateret

maj 2023

Forfatter

Peter Leth