Forløb #21

Vi går i skole

Velkommen til et forløb, hvor I skal bruge en stor printer og jeres fødder.

I skal starte med at lave et særligt kort, som kaldes for et isochront kort. Det er et kort som med ringe ud fra et centrum prøver at vise hvor lang tid, det tager fx at gå. Det kan fx se sådan her ud.

Kortet her viser med ringe, for hver 2 minutter, hvor lang tid det forventes at tage at gå til Houlkærskolen i Viborg. Se kortet i fuld størrelse.

Tid: 20 min.
MÅL: alle

Lærervejledning

Velkommen

Hej. Er du klar til at lære et nyt ord? Isochrone kort.

Det er et kort, der kan vise hvor langt der er til et bestemt punkt – fx i km eller i minutter på en cykel. (iso=lig og chrono=tid) Så isochrone kort er nogle ringe som viser samme tid på at komme fra et bestemt sted.

Med dette værktøj kan du blive lokalpolitiker, byplanlægger, motionsambassadør, verdensmålsaktivist, grønnere, sundere og meget andet. Mest af alt – så bliver du klog på hvordan man kan lave modeller af trafik og infrastruktur.

Rigtig god fornøjelse. 

Kapitel 1

Mål tiden

Tag tid

Det første I skal aftale på klassen er, at I alle skal tage tid på hvor lang tid, det tager jer at komme hjem fra skole i dag og hvor lang tid, I bruger på at komme i skole i morgen.

De to tider kan sagtens være ens, men det kan også være at de er forskellige. Brug dit ur eller stopur i telefonen. Skriv tiden ned på din telefon eller et stykke papir.

Kapitel 2

Print et isochront kort

Lav et isochront kort

Denne opgave kan med fordel laves af jeres lærer. Der skal nemlig bare laves et stort kort, som vi skal have printet, og bruge sammen i det næste trin.

  1. Se filmen herunder.
  2. Besøg maps.OpenRouteService.org
  3. Åben menuen øverst og vælg Reach / eller tjek at den er valgt. 
  4. Zoom ind på jeres område og sæt nålen i kortet.
  5. Indstil kortet til “time” og vælg at lave et kort med fx 10 minutters gang fra jeres skole.
  6. Print kortet så stort som muligt.

12 min.

Kapitel 3

Sæt tid og sted på kortet

Sæt tid og sted på kortet

Nu kommer det sjove. Vi skal nemlig sætte et lille mærke eller nål på kortet, dér hvor vi bor. På nålen hænger vi også et lille stykke papir med den tud, som det har taget for os at gå i skole. 

Når alle har gjort det, kan vi sammen kigge på om de tider vi har også sådan ca. passer med de tids-ringe, der er på kortet. 

Snak sammen på klassen om hvordan det passer, og om sådan et kort kan bruges til nogle andre formål. 

Prøv også at printe et kort, hvor rejsetiden er for cykler, og prøv at cykle i skole i et par dage, og sæt de nye tider ind på cykel-kortet.  

Kapitel 4

Tillykke!

Tillykke! I er de første til at lave isochrone kort i skolen i Danmark

Det er nok ikke for meget at sige tillykke. For der er en god chance for at I er de første elever til at lave isochrone kort i skolen i Danmark.

Hvis I har lyst til at fortælle om jeres arbejde eller vise et par af jeres kort frem – så send det til Peter Leth på peter@pluk.dk så kvitterer jeg med flødeboller til klassen. 

5 min.

Psst

Hvis du synes det er sjovt at arbejde med kort og isochrone modeller, så tag lige et kig på forløb #23 Isochrone kort, og på denne side på Tools for Alle.dk / Kort – for værktøjer som uMap, overpass turbo, Mapillary og OpenStreetMap er faktisk ret fede.

Lærervejledning

OpenRouteService er en rigtig god side at kende, når I vil arbejde med analyser af tid, sted og mobilitet. Siden er samtidig god til at vise hvad det er OpenStreetMap kan som kort.

Vi har fokuseret på

  1. at lære eleven at finde et bestemt sted på et kort
  2. at arbejde problemorienteret med udgangspunkt i elevens dagligdag
  3. at vise hvad åbne værktøjer kan bruges til når der er et godt datagrundlag
  4. at være opmærksom på et områdes struktur og formål

Lærervejledning

Kære lærer

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#21 Vi går i skole

Dette forløb er en del af Medier for Alles temaside “KlimaHandling” Formålet at støtte undervisning i klimahandling i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet.

 

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth

Opdateret

april 2024

Forfatter

Peter Leth