Lærervejledningen

Lærervejledningen består af tre sider.

  1. Lærervejledningen til de mindste elever: begyndere
  2. Lærervejledningen til elever fra mellemtrinnet og op: de øvede
  3. Oversigten over opgaver, som du kan give begyndere og øvede.
Til begyndere
Undervisningen til begyndere er båret af at du som underviser sørger for at tilrettelægge undervisningen sådan at eleverne færdes i nogle trygge rammer, hvor de har mulighed for at udvælge deres materialer uden at kende til ophavsret, Creative Commons eller alle grundlæggende regler for kreditering.

For begynderen handler det om at kunne have glæde af at arbejde med aktiviteterne og lære sig noget undervejs.

Hvordan de trygge rammer findes og bruges, får du vejledning om i lærervejledningen til begyndere

Til de øvede

Den øvede skal lære spillereglerne at kende, sådan at de kan være bevidste om hvilke forhold, der kan skade dem og hvilke forhold, der kan sikre dem.

Til det formål skal du bruge denne hjemmesides tre områder; Start, Find og Brug sammen med eleverne, og bygge videre på de nemme og holdbare løsninger, som vi introducere til eleverne, da de var begyndere.

Hvordan du klarer den opgave kan du læse om i lærervejledningen til de øvede.

 

Oversigt over opgaver

 

Oversigten over opgaver er tænkt, som et værktøj til at kunne navigere rundt i de mange forslag til opgaver, som vi har.

Der er små test dig selv-opgaver, som eleverne kan bruge sammen med oplæg. Der er en oversigt over undervisningsforløb, der tager afsæt i ressourcekanaler og der er en række opgaver, som træner nogle specifikke vidensområder i ophavsretten og Creative Commons, fx om CC0, der er begynderens nye ven, og Forældelse, der er en indgang til at finde historiske materialer med brugspotentiale.

Se oversigten over opgaver.

KOLOFON

Undervisningstips

Denne side er en side, der beskriver en lidt tidligere tilgang til hvordan vi gerne ville hjælpe dig og dine elever godt i gang. Siden er her stadig, men vi anbefaler at du også orienterer dig i fx vores forløb. 

 

Sidens mediekilder

Denne side har ingen medier og derfor ingen kreditering.

Opdateret

august 2023

Oprettet

2019

Forfatter

Peter Leth