Forløb #30
Guld i din baghave
Hvis vi bruger noget to gange, i stedet for 1, så er vores forbrug af klodens ressourcer det halve.
Genbrug, bytte, repair-cafeer, affaldssortering… alt det kan have en betydning – også for vores klima.
Velkommen
Forklaring
Hvis vi vil have det samme, men bruge mindre, skal vi måske blive bedre til at bruge på andre måder.
I Danmark har vi et af de samfund i verden med den største tillid til hinanden. Det betyder at vi tror på hinanden og ikke er bekymrede for at blive snydt. Det er én af grundene til at vi også elsker at handle brugt og sælge, købe og bytte på kryds og tværs.
Hvor meget der bliver handlet på den måde, skal vi kigge på her.
Gæt før vi begynder
start med at gætte på to spørgsmål: 1) hvor mange annoncer er der mon i alt på den blå avis og 2) hvor mange annoncer mon der er i nærheden af vores postnummer.
Se filmen
med en enkel søgning på Den blå Avis kan vi komme tæt på en masse data for genbrugshandlen i vores område. Se filmen og prøv selv med dit postnummer.
Ressource
Information om virksomheden Den blå Avis
Trin for trin
Udfordringer
Opgave 1.
Kan du sammen med en makker finde det seneste I har købt i en butik – brugt og i nærheden?
Opgave 2.
Hvilke varer synes I er oplagte at købe og sælge brugt?
Hvilke varer synes I kan være besværlige?
Opgave 3.
Kan I finde genbrugsbutikker i jeres område?
Opgave 4.
Er der noget, der har overrasket jer?
Opgave 5.
Kan I finde en vare, fx en bærbar computer og sammenligne hvor stor en prisforskel, der er mellem en ny og en næsten ny bærbar?
Slå fast
Min klimahandling skal være ...
Snak med din makker. Kan I sammen finde på en konkret beslutning, som I kunne tænke jer at føre ud i livet på baggrund af jeres nye viden fra Den blå avis?
Lærervejledning
Kære lærer
Guld i din baghave er et forsøg på at illustrere nogle af de muligheder vi har for at handle brugte varer med hinanden.
Med små enkle opgaver, kan vi sætte fokus på hvilke muligheder, fordele og begrænsninger handel med nyt, brugt og genbrugte varer kan have. Brug forløbet til også at samle op på hvilke konkrete handlinger eleverne vil udrette med deres nye viden. Følg op på det – og drøft erfaringer.
Om forløb på Kimahandling
Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.
Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.
Der er videogennemgange hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.
Mere klimahandling
med fokus på
Energi
Transport
Affald & Genbrug
Jorden
Indkøb & Adfærd
KOLOFON
Dette forløb er en del af Medier for Alles temaside “KlimaHandling” Formålet at støtte undervisning i klimahandling i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet.
Sidens mediekilder
Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth
Opdateret
maj 2023
Forfatter
Peter Leth