Forløb #51
Klima VR
Velkommen til Klima VR – et forløb hvor du bygger viden, ideer og eksempler som en vr-fortælling.
Dette forløb kræver adgang til værktøjet CoSpaces.
CoSpaces er en del af Skoletube.
Tid: +60 min.
Mål: fra 6.kl.
Lærervejledning
Tema: Klimahandling
FAG: Natur/teknologi, Tech m.fl.
Tool: CoSpaces
Open BY: Furesø
Velkommen
til en verden af VR
Vidste du, at der på Mapillary findes et 360-graders billede fra en lang række områder, byer og steder fra stort set hele verden. Ofte også fra dit område.
Det betyder, at du kan finde enhver vej eller sti i dit område som et vr-billede, som vi kan arbejde med i CoSpaces.
Skal vi ikke prøve det?
Forberedelse
Til læreren
Du skal oprette en klasse i CoSpaces hvor du opretter en opgave, der skal fordeles til grupper. Opret det antal grupper du skal bruge, (fx 12 til en klasse med 24 elever, der skal arbejde sammen parvis).
Når eleverne logger ind, skal de lige begynde med at rette deres brugernavn til deres rigtige navn.
Herefter deler du koden med klassen og fordel eleverne i grupper. Nu kan eleverne gå i gang med opgaven.
To trin
1. Find det billede I skal bruge
2. Byg jeres fortælling!
Ressourcer
Lær at hente VR-billeder på Mapillary (se den nederste vejledning)
Sådan gør du
Trin for trin
Start med at se vejledningen om at hente vr-billeder på Mapillary.
Besøg herefter Mapillary og hent et eller flere vr-billeder.
På en anden fane kan du nu åbne for CoSpaces og gå ind i opgaven, som din lærer har givet dig koden til.
Brug jeres oplevelser fra fx Kort Fortalt til at lave en fortælling om nogle af de ideer og løsninger, som I har fået undervejs.
I kan også lave en scene, hvor I gør lige det stik modsatte, nemlig viser hvad der er en dårlig ide.
Skærmbillede fra projekt, hvor eleven illustrerer skraldespande i gaden sat op i farver efter deres indhold.
Tips
Prøv at sætte en skraldespand eller en cykel ind i et billede. Eller måske en bænk og et træ?
Det fine ved CoSpaces er at du bygge dine ideer, så de kan ses.
Opgaver & Udfordringer
Trin for trin
Brug jeres oplevelser fra fx Kort Fortalt til at lave en fortælling om nogle af de ideer og løsninger, som I har fået undervejs.
I kan også lave en scene, hvor I gør lige det stik modsatte, nemlig viser hvad der er en dårlig ide.
Find ressourcer
I alle klimaforløb finder du en henvisning til netop de ressourcer, som kan være nyttige at kende.
Eksempler
Transport, shopping, energi, forbrug, mad, drikke, tøj og underholdning spiller en stor rolle i forhold til vores klimapåvirkning. De emner kan du sagtens arbejde med i CoSpaces.
Pige cykler over Hillerødmotorvejen. (Skærmbillede fra en fortælling om at cykle hen og handle). Kilde: en tech-ambassadør.
Lærervejledning
Inden du begynder
CoSpaces er et herligt værktøj. Men det kræver at du som lærer hjælper eleverne ind i en “klasse” som du skal oprette og give dem koden til.
Forløbet her kræver også, at dine elever kender programmets grundlæggende funktioner.
Opret klasse i CoSpaces
Du skal oprette en klasse i CoSpaces hvor du opretter en opgave, der skal fordeles til grupper. Opret det antal grupper du skal bruge, (fx 12 til en klasse med 24 elever, der skal arbejde sammen parvis).
Når eleverne logger ind, skal de lige begynde med at rette deres brugernavn til deres rigtige navn.
Herefter deler du koden med klassen og fordel eleverne i grupper. Nu kan eleverne gå i gang med opgaven.
Om
Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.
Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.
Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.
KOLOFON
Dette forløb er en del af Medier for Alles temaside “KlimaHandling” Formålet at støtte undervisning i klimahandling i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet.
Sidens mediekilder
Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth
Opdateret
april 2024
Forfatter
Peter Leth