Forløb #12

Regn på regn

Velkommen til Regn på regn. Her skal du lære at arbejde med klimadata og ekstremregn. På den måde kan arbejde med matematik og klimaudfordringer.

Tid: 1-4 timer
MÅL: 5.-9.kl.
Lærervejledning

Tema: Klimahandling
Fag: Matematik
Tool: SDFIkort.dk

Velkommen

Forklaring

Klimaet ændrer sig. Vores vejr ændrer sig, og for hver grad at vores temperatur stiger bliver vores atmosfære 10% bedre til at optage vand. Det giver mere nedbør – men ikke på en jævn måde. Det har du sikkert allerede oplevet og set om i nyhederne. 

I de næste timer vil du lære hvordan du kan regne på regn, og hvordan du kan bruge et spændende værktøj til at lave realistiske modeller for nedbør. 

Velkommen til.

Se film

Vi skal arbejde med

  • SDFIkort.dk 
  • Et præsentationsprogram efter eget valg. (eller din lærers)

Ressourcer

I alle klimaforløb finder du en henvisning til netop de ressourcer, som kan være nyttige at kende.

Billeder af ekstremt vejr i Danmark på Wikimedia – link

Del dine egne billeder (aftal med din lærer først) på dette link.

 

 

Forberedelse

Inden du går i gang

Du skal sikre dig at dine elever har et sted, hvor de kan samle deres besvarelser.

Du er klar når..

Sådan gør du

Trin for trin

At bruge noget nyt eller gammelt. At give ting et nyt liv. At fixe det der ikke virker. At smide ud. At få noget nyt….

Eksempel

Bilka i Esbjerg

Her er et eksempel på hvordan modellen viser 150 mm nedbør i krydset ved Bilka i Esbjerg. 

Du kan også besøge dette link, for at se kortet jeg har brugt. 

Kilde: Model for ekstremregn på SDFIkort.dk

Opgaver & Udfordringer

Forslag til opgaver

1. Besøg SDFIkort.dk og find det sted, hvor du bor

2. Tænd for laget Ekstremregn og sæt det til 45 mm. 

Nu kan du

Du kan

  • bruge SDFIkort.dk til at finde steder og oplysninger
  • bruge klimadata til at undersøge kraftige regnbyer

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige hvad man kan her..

Lærervejledning

Kære lærer

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Formålet med dette forløb er at arbejde med modellering og visualisering af nedbør og landskaber. Det åbne frie grundkort fra SDFI (Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur) rummer en fin mulighed for at eleverne kan være undersøgende på hvordan nedbør kan påvirke deres lokalområde. 

Det er vigtigt, at du er opmærksom på at nogle elever kan have oplevelser, tanker og bekymringer omkring farligt vejr, som kan påvirke dem og måske gøre dem bange. Tal derfor ikke om vejret som noget pjat eller sjovt – “hø hø – så er der vand op til skorstenen” men snak måske mere faktuelt om at vand dårligt kan komme væk fra en flise eller asfalt, men at vi også kan have naturområder, der kan virke som buffer i perioder. 

KOLOFON

#12 Regn på regn

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth

Opdateret

oktober 2024

Forfatter

Peter Leth