Forløb #70
Byg et atom
Oplev hvordan du på platformen Phet kan lave modeller, simuleringer og eksperimenter. For eksempel ved at bygge et simpelt atom.
Velkommen
Forklaring
Med værktøjerne på Phet kan vi lave en masse forskellige animationer, simuleringer, forsøg og opstillinger.
Værktøjerne er inddelt efter fag, oversat til dansk og er åbne, så du og dine elever kan bruge dem frit.
Se film
Vi skal arbejde med
- Mapillary – hvor vi finder vores billeder
- Danmark Set fra Luften – hvor vi finder vores billeder
- OpenRouteService – hvor vi laver vores tidskort
- Et præsentationsprogram efter eget valg. (eller din lærers)
Forberedelse
Inden du går i gang
Du skal sikre dig at dine elever har et sted, hvor de kan samle deres besvarelser. Vi foreslår at de henter skærmbilleder (hvilket er enkelt at eksportere fra værktøjet), og at de derfor fx skal benytte et dokument eller en præsentation til at samle deres arbejde i.
Du er klar når..
du har besluttet dig for hvordan eleverne skal samle og præsentere deres arbejde.
Sådan gør du
Trin for trin
Lad eleverne bygge et atom, fx Brint, Oxygen eller Carbon
Ressourcer
- Besøg vejledningen til Phet på Tools for Alle
- Besøg Atom-værktøjet på Phet
Opgaver & Udfordringer
Byg et atom
Første opgave er helt basic.
Kulstof 14
Byg Kulstof 14 og bemærk at atomet ikke er stabilt. Diskutér hvad denne information kan bruges til i praksis.
Fortsætter
Efter at have bygget atomer, kan de to næste menupunkter nederst også være nyttige at træne eleverne i. For efter Atom, kommer Symbol, der træner deres forståelse omkring det periodiske systems betegnelser og symboler.
Spil giver eleverne mulighed for at tjekke deres viden og øve deres evner til at aflæse atommodeller.
Nu kan du
Du kan
- besøge Phet og bruge deres +100 værktøjer
- bygge en atommodel
- kende til stabile og ustabile atomstrukturer
Psst
Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige hvad man kan her..
Lærervejledning
Hvorfor Phet
Phet er en samling åbne, enkle og brugervenlige værktøjer på dansk, der giver mulighed for at eksperimentere, modellere og simulere forsøg og naturvidenskabelige forhold og fænomener.
Med dette enkle forløb, får I taget hul på værktøjet og får en smag på hvor det kan være fagligt relevant at inddrage.
Denne konkrete øvelse giver eleverne kendskab til Phets brugerflade, viden om fagbegreber omkring atomer, kendskab til atomets opbygning og komponenter og viden om atomets indplacering i det periodiske system.
Kære lærer
Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.
Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.
Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.
KOLOFON
Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.
Sidens mediekilder
Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth
Opdateret
maj 2023
Forfatter
Peter Leth