Forløb #69
Min byfilm
Når man ser det sted du bor, sådan lidt på afstand, og lidt i et helikopterperspektiv, så ser man …
Velkommen
Når man ser det sted du bor, sådan lidt på afstand, og lidt i et helikopterperspektiv, så ser man …
Se film
Vi skal arbejde med
- Videoredigering – vi foreslår WeVideo på Skoletube
- billeder, luftfotos, dronefotos
- og den gode fortælling
Ressourcer
- Skoletube / Studietube (hvis du har adgang) ellers se her
- Tips til videoredigering i WeVideo
- Danmark set fra Luften – ældre luftfotos
- Skråfoto – nye luftfotos
- Ældre billeder – fra Kroppedal Museum
- Nye dronebilleder – fra Kroppedal Museum
- Streetviewbilleder fra Mapillary
Albertslund set fra Luften
En lille reklame
Se filmen herover og få en ide om hvad der venter dig på siden Danmark Set fra Luften.
Du finder vejledning her.
ken burns – liv i billeder
Ken Burns
Ken Burns er en funktion, hvor du langsomt bevæger dig ind eller ud af et billede. Det giver en film-effekt, som er super praktisk, når du laver film ud af billeder. (Det er også den effekt, der er brugt i filmen herover).
Forberedelse
Inden du går i gang
Start med at …. kanal.
Sørg for at have en makker. Der bliver sikkert noget at snakke om.
Sådan gør du
Trin for trin
Inspiration
Indsamling
Manuskript
Produktion
Udgivelse
Opgaver & Udfordringer
Se det store billede
Forestil dig, at du laver en film, som skal være kort, skarp og præcis. Det kan man bedst gøre, hvis man nøjes med at sige én ting.
Den gode oplevelse
Lav en film, som er kort, skarp og præcis om en god oplevelse, som du har haft i dit område.
Et blik på fortiden
Har du selv oplevet nogle forandringer mens du har levet her? Eller kan du fortælle om nogle ændringer som er sket fx over de sidste 50 år?
Eksempel
Nu kan du
Du kan
- finde billeder – nye og gamle – fra dit område
- finde oplysninger og viden
- forklare dig
- sætte ord og billeder sammen med musik til en lille film
- godt gået!
Psst
Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige hvad man kan her..
Lærervejledning
Kære lærer
Dette forløb skal lære eleverne at fokusere på én ting, som de formidler i en lille kort film på fx 1 minut eller derunder.
Forløbet inddrager viden om lokale ressourcer; nye og ældre fotos og luftfotos, og det udfordrer eleven til at fortætte indtryk, sådan at filmen opleves genkendelig, autentisk og relevant for modtageren.
Du vil kunne støtte arbejdet med at vise forløbets vejledninger og holde eleverne fast på at gå trin-for-trin. Lad eleverne have en makker til at kunne drøfte opgaven med løbende.
Om forløb på Medier for Alle
Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med fri viden og åbne medier i undervisningen.
Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.
Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.
KOLOFON
Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.
Sidens mediekilder
Sidens topbillede Ortofoto fra SDFI
Opdateret
juni 2023
Forfatter
Peter Leth