PLC
Skolens pædagogiske læringscenter er omdrejningspunkt for vejledning i faglige og didaktiske forhold, præsentation af nye og gamle materialer, sparring til læsning og opdagelse.
Medier for Alle er en ressource som ethvert læringscenter med respekt for sig selv, og for den nye bekendtgørelse, varmt vil anbefale enhver der stikker hovedet indenfor. (Særligt hvis vi skal sige det)
Derfor har vi lavet denne side, som en hjælp til jeres læringscenter med at anbefale, opdrage, indtænke og bruge Medier for Alle.
- Kildekritisk overblik
- Sådan formidler du åben mediejagt
- Mediejagten begynder
- Kildeangivelser trænes her
- 10 tips til læringscentret
- Materialer
KATEGORI: Temaside

01
Kildekritisk overblik
Hvor skal man begynde?
Medier for Alle kan virke overvældende og lidt ufremkommelig. Så hvad skal vi sige til eleverne, der skal høre om Medier for Alle første gang?
a) du kunne fx sige, at de skal lære en side at kende, som giver dem nogle gode steder at søge. Nogle steder der er bedre og mere kompakte end en Google-søgning.
b) du kunne vise dem Pixabay og fortælle at her er det godt at hente billeder, fordi alle billederne her (undtagen reklamerne, som I lærer at spotte) er lagt på af nogle fotografer, der synes det er helt i orden, hvis vi kan bruge billederne til noget.
Hvad kan vi se sammen
Leg med Mediekompasset
Du kan vise dem mediekompasset på forsiden, som er sådan en lille leg, hvor man vælger om man er kriger eller kunstner.
Makkersøgning
Hvis I har snakket om Pixabay, så er det oplagt at I udfordrer hinanden i Makkersøgning og Reklameopmærksomhed. Det kan I gøre med begynderforløbet om Pixabay
Vores lokale Open BY
Du kan vise dem en samling på jeres Open By-side, sådan at det bliver supernemt at relatere til noget man kender. Kig efter street view i jeres baghave, mål naboens hæk med skråfoto, tjek vejret lige nu med Earth og se om jorden har gemt noget fra køkkenhaven på Nationalmuseet.
Projekter og Temaforløb
I kan lave en skattejagt sammen omkring medier, der kan bruges til tema- og projektopgaver.
02
Sådan formidler du åben mediesøgning
Åbne medier og lukkede medier. Det er én af de måder, vi kan snakke om hvad vi må bruge og ikke bruge. Åbne medier – omfatter en tilladelse til en form for brug, som ophavsret ikke giver. Ophavsretten gør automatisk at brugen er lukket af for andre.
Hvordan taler vi om det – hvordan sætter vi fokus på en omstilling fra dårlige vaner til nogle bedre. Det ser vi på her.
Når vi snakker med
kolleger
Nederst på hver by-side er der en lille præsentation, fx som denne her. Den er god til en kort indflyvning.
Derudover har vi denne, lidt længere, præsentation “Digital Ansvarlighed” som også kan være et godt oplæg.
elever
Makkersøgning på og de andre opgaver i forløbet til Pixabay, er en måde at diskutere metadata og dermed få vigtige erfaringer omkring søgning.
Konklusion
Så snart du bevæger elever og lærere fra kun at bruge frie medier (som du finder under Begyndere) så er det din rolle at bygge et sprog op omkring medier. Frit – Åbent – Lukket.


Mediejagten begynder
Mediejagt og informationsjagt er på mange måder den samme jagt, og måden at jage på, er den samme.
PLC kan udstede jagttegn og vise hvor det er godt at lægge sig på lur eller smide snøren ud. Det er her at du, der er på skolens PLC skal brilliere og vise eleverne de fede steder (du kan jo have snydt og forberedt dig via lidt research på Medier for Alle eller ved at efterspørge et par staldtips i vores Facebookgruppe).
Konklusion
PLC kan være en perfekt jagtkammerat! – uden stort besvær.
04
Kildeangivelser - trænes her
Hvis det skal give mening at bruge åbne medier, så kræver det også, at vores kolleger og elever bliver sikre i at kildeangive. Der er én person på skolen, som har nemmere ved at tage den opgave på sig end alle andre; dig.
Hvis du har fået sat dig ind i Medier for Alle og har gennemskuet hvordan samlingerne er portrætteret, så har du også et godt udgangspunkt for at kunne hjælpe elever og kolleger i gang med at træne kreditering.
Sådan gør du
Besøg vores Lær Ophavsret-kit. I afsnit 3 finder du den korte version og den grundige version om at kreditere. Så er det ellers at gå i gang. Det er egentlig bare fast arbejde, som følger med, når man vil bruge andres indhold.

Hvis I mister info om kilden er det ligesom hvis jeres sikkerhedsline knækker. Så må I ikke bruge det!
05
10 tips til læringscentret
Gør det synligt - Print plakater
Brug jeres læringscenter til at sætte fokus på åbne medier. Det kan I gøre til en aktivitet med eleverne, eller du kan selv printe nogle plakater ud.
Besøg Materialebanken og find plakater og infografik.
Vi gør det sammen
Det er en fælles indsats og du skal ikke stå med det alene. Aftal fx med din kollega hvilke fire gange at klassens besøg skal have et oplæg fra Medier for Alle – og aftal at der bliver arbejdet med fx Nationalmuseet eller Skråfoto i timerne mellem besøgende, sådan at du kan fortsætte en dialog fra oplæg til anvendelse – til dit næste oplæg.
Hvis det ikke skal være dansklæreren, der kommer med klassen hver gang, kan du også aftale med teamet omkring klassen at man måske tager billedkunst og historie ud til de to af de fire gange.
Hold dagbog - og hold den åben
Med et lille skema hængt op i læringscentret kan I sammen notere datoer for hvilke klasser, der kommer på besøg og hvad de skal se.
På den måde kan du også fremlægge skemaet til et PR-møde og give en status på hvilke lærere og klasser, der har taget fat på at bruge den og den tjeneste via Medier for Alle.
Hold også styr på hvilke fag og lærere i de enkelte klasser, der enten bruger Medier for Alle eller én af de samlinger, som også portrætteres på Medier for Alle. Det er kollektiv viden, som er svær at bruge på skolen, hvis I ikke gør den tydelig og konkret.
Hold fast
Ingen elever eller lærere får glæde af Medier for Alle, hvis det kun bliver vist én gang. Der er millioner af samlinger til alt i hele verden, og der er en træning i at kunne afkode vilkår, lave kildeangivelse, forstå Creative Commons licenser og benytte åbne medier som et aktiv i undervisningen og i ens besvarelser.
Så hold fast. Skriv ned at 5.a. har været en tur på Pixabay i august (dansk), Mapillary i september (natur / teknik) , BBC Sound i oktober (temauge) etc.
Hold fast og sig til dine kolleger at du gerne vil vise dem én samling til hvert PR-møde de næste 6 måneder.
Hold fast – så det sætter sig i dine kolleger og elever, og sådan at de ikke bare spises af med at der er heste på Pixabay. Der skal mere til.
Ledelse - timer - kompetence
Du har fået en veldefineret arbejdsopgave på jeres læringscenter. Den har fået et lige så veldefineret timetal.
Jeg kan ikke love dig noget – men jeg synes godt at man kan fremføre det synspunkt at vejledning omkring brugen af åbne medier både er en vigtig opgave, og at den hører godt hjemme på et læringscenter – men at du godt kunne tænke dig efteruddannelse og opkvalificering på netop dette punkt.
Foreningen OpenDenmark, og undertegnede Peter Leth, er skabt med det ene formål at kvalificerede borgere, undervisere, ledere, virksomheder, myndigheder og politikere (og alle andre) til at kunne agere i og med åbne medier. Derfor vil du til enhver tid kunne kontakte os og høre om der er nogle kurser eller webinarer du kan deltage i.
Betingelser for anvendelse
Åbne medier har nogle betingelser, som man skal følge og overholde, for at vi må anvende dem. Det er ret afgørende at forstå, så derfor er det også godt at træne sammen.
Er jeres kommune med i Open By-samarbejdet, vil vi gerne hjælpe dig med materialer. Start evt med at se Creative Commons skolen.
Brug for hjælp
Har I brug for hjælp? Snak med it-konsulent og drøft jeres kvaler. Det kan være at naboskolen har en løsning som I også kan bruge. Som lærere og plc-medarbejder må du også gerne skrive til os på Medier for Alle eller bare springe ind i vores Facebook-gruppe Medier for Alle. Så vil vi gerne se om vi kan hjælpe jer.
Kilde på jeres eget arbejde
Når I laver noget som bliver vist og delt, så kunne I jo også overveje om ikke det også er en god anledning til selv at benytte en åben licens. Så har I lavet et projekt, en fin udstilling eller indrettet jeres plc på en smart måde, så skyd og del – og sørg for at have en god kildeangivelse på jeres egne ting. Skriv fx cc-by-sa hvis I vil dele jeres arbejde under en Creative Commons licens, sådan at andre måske kan bygge videre på jeres ideer fremover.
Er I i tvivl om hvilken licens I skal bruge, så kan I prøve vores interaktive licensvælger her (rul ned til kapitel 2).
Avanceret
Dette råd er avanceret, og jeg vil egentlig ikke anbefale at du går i gang med det, inden at du clearer det med ledelse og drøfter det med jeres pædagogiske it-konsulent eller plc-konsulent i kommunen.
Men mit råd er at du skal holde lidt øje med de ting, hvor du kan være i tvivl om ophavsretten er overholdt. Alt det der gør lidt ondt, som måske eller måske ikke er en fy-fy. Hvorfor – fordi det er en forurening, som I vil blive glade for at kunne håndtere og måske begrænse eller helt stoppe.
Lad os få styr på de steder hvor det gør ondt. Der er millioner af kroner på spil og det er adfærd, som måske ikke giver millioner af fordele af sig.
Når du har fået grønt lys, så kontakt evt Medier for Alle, for vi har viden og erfaringer fra lignende projekter, som vi gerne vil dele med dig.
Husk også sammen med ledelsen at være tydelig overfor kolleger omkring dit forehavende. Tydeligt og ærligt. Det er ikke udskamning eller skyld – men en undersøgende tilgang til at opsøge forbedringer.
06
Materialer
Her kan du hente materialer om Medier for Alle. Er der noget du mangler, så kontakt os.
- (ppt) Præsentation af Medier for Alle
- (pdf) Plakater om Creative Commons
- (pdf) Maleplakat til en fælles tegnetime og en snak om at bygge videre på andres medier
- (tekst) Informationsbrev til kolleger
- (tekst) Hvem gør hvad? Oversigt til at støtte oplæringen af elever og kolleger
Links kommer

Print en plakat og snak om at bygge videre på andres medier!
KOLOFON
Denne temaside er udgivet af Medier for alle, med det formål at støtte skolens PLC omkring Medier for Alle.
Sidens mediekilder
Sidens topbillede og
Billede til punkt 1 er af Pixabay, fra Pexels
Billede til punkt 2 er af Cottonbro Studio, fra Pexels
Billede til punkt 3 er af John Cunningham, fra Pexels
Billede til punkt 4 er af Riccardo, fra Pexels
Billede til punkt 6 er Børn tegner plakat cc-by-sa Peter Leth
Opdateret
1. februar 2023
Forfatter
Peter Leth
