Fokus på

UNGELIV

Kan du lave en knaldgod ide til at gøre dit område endnu bedre?

Og kan vi mon bruge nogle teknologier, som fx AR og VR til at designe nogle gode løsninger? 

Altså med andre ord – kan vi lave noget godt – for nogen – fx unge mennesker som os selv – med digitale værktøjer?

Det tror vi. Så velkommen til denne side hvor du finder hjælp til Ideer, Samarbejde, Værktøjer, Produktion og udvikling.

Kort sagt: Værktøjskassen.

 

Til læreren

STATUS: Opdateret marts 2024

Velkommen

Her er din værktøjskasse til projektet Ungeliv. På denne side finder du vores bog med tidsplan og vejledninger. Lidt længere nede på side finder du lidt mere hjælp og inspiration.

Forløbet består af flere dele

  • En fælles ide- og refleksionsopgave ved et kort – se forløb #1 Kort Fortalt
  • En arbejdsbog, som hver gruppe udfylder sammen undervejs. (læreren får skabelon til grupperne)
  • Et projekt i værktøjet CoSpaces, hvor gruppen udvikler en model af deres ide. (læreren får skabelon til grupperne)

Derudover er der før og efter lagt en lille “undersøgelse” ind som man benytter i starten og slutningen af forløbet. (styres af læreren)

God fornøjelse.

Medieguiden

Hvad har du brug for

MedierforAlle.dk/Mariagerfjord har du et overblik over både 360-graders billeder, kort, billeder og data. 

Tools

Forklaring

Når du skal bruge et værktøj, har vi her samlet nogle vejledninger til dig. Så kan du fx tage et begynderkursus på 20 minutter i CoSpaces, hvis du vil i gang med det program….

CoSpaces

Vi har samlet nogle små loops til dig her.

Tinkercad

Vi har samlet nogle små loops til dig her.

Mapillary

Vi har samlet nogle små loops til dig her.

Book Creator

Vi har samlet nogle små loops til dig her.

openRouteService

Vi har samlet nogle små loops til dig her.

OpenStreetMap

Vi har samlet nogle små loops til dig her.

Medier for Alle

Vi har samlet nogle små loops til dig her.

Elevens bog

Eksempel

Til forløbet er lavet én samlet bog til eleverne (i grupper), sådan at de løbende har mulighed for at samle deres ideer, beskrivelser, kilder etc.

Herunder kan du se eksemplet. Bogen benyttes af eleverne i grupperne, og det er derfor nødvendigt at læreren forinden har oprettet et bibliotek med det antal kopier af bogen, som man ønsker at inddele klassen i af grupper. Samtidig er det afgørende, at eleverne har fået rettet deres brugernavn, sådan at vi har en oversigt over medlemmer i biblioteket, som vi kan fordele.

Arbejdsbog

Lærervejledning

Kære lærer

Velkommen til lærervejledningen til dette forløb, der strækker sig over ca. 10-16 lektioner.

Ideen er at inddele eleverne i grupper, og sikre at hver gruppe kan samarbejde i en bog i BookCreator, som rummer beskrivelser, opgaver og vejledninger til hele forløbet. Dermed har vi en bog, som vi kan vende tilbage til samtidig med at vi har andre aktiviteter ud over bogen.

I bogen skal eleverne sammen samle tanker, ideer, beskrivelser med mere. Derudover kan klassens bøger også i slutningen af forløbet flettes til ét samlet idekatalog som vi kan bruge til udstillinger og præsentationer for fx foreninger i lokalområdet.

Ressourcer

  • Plakater med by- og opland (pdf i store størrelser)
  • Projektbogen til hver gruppe findes i biblioteket med koden TWV8C8C i BookCreator.

KOLOFON

Ungeliv

“Ungeliv” er en temaside udgivet af Medier for Alle i samarbejde med Mariagerfjord Kommune, med det formål at støtte skolerne i at støtte børn og unges interesse for udvikling og deltagelse i deres samfund.

Projektet er støttet af Fonden for Entreprenørskab.

 

Sidens mediekilder

Topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth

Opdateret

april 2024

Forfatter

Peter Leth