Forløb #01
Kort Fortalt
Sæt jer sammen i en gruppe og bliv skarpere på jeres by og jeres område med denne opgave Kort Fortalt.
Sammen får I arbejdet med et fokus på jeres område, som I også kan bruge til at gøre nogle planer og ideer mere konkrete.
Rigtig god fornøjelse.
Kort Fortalt
Indledning
Kort fortalt – er en lille opgave, som I kan bruge til at arbejde med jeres ideer til jeres lokalområde.
I sætter jer med et stort kort imellem jer. Hver deltager laver et mærke eller en brik (fx en lille kugle modellervoks). Herefter trækker I et spørgsmål, fx Et sted til shopping, Flot natur eller nogle andre opgaver.
Til hvert spørgsmål lægger hver deltager sin brik, hvorefter I på skift fortæller hvor I lagt jeres mærke og hvorfor. På den måde får vi snakket sammen om vores område.
Er I klar
- Print et kort
- Find nogle mærker frem
- Læg kortet på bordet og sæt jer omkring det.
- Tag en opgave – tænk – og lad snakken gå.
Opgaver
forslag
- Her bor jeg
- Her er vores skole
- Her kan man dyrke sport og motion
- Et godt sted at være
- Område med rig natur
- Masser af støj og larm
- Her er der noget som kunne være bedre
- Oplagt sted at plante til og gøre mere grønt
- Gode arealer for solceller
I kan også hente dette dokument med fortællekort.
Psst
Hvis du synes det er spændende at arbejde med, så se også lige her…
Lærervejledning
Din forberedelse
Du skal sørge for to ting: kort og fortællekort.
- Kort som du kan bruge, hvis du kommer fra Viborg kommune. (print til A3 eller større)
- Dokument med fortællekort (print i A4)
Formål
Denne opgave har til formål at igangsætte dialog om jeres lokalområde. Opgaven sætter både fokus på kortlæsning og alle de kultur- og naturgeografiske forhold som kortet viser.
Opgaven kan være med til også at drøfte emner som byudvikling, fritid, klima, natur, handel, skoleveje, boligforhold og andet.
Vi anbefaler at du printer et kort fra jeres område, som eleverne i grupper kan have foran sig. Her er det selvfølgelig skønnest hvis du har adgang til muligheder for at printe i store størrelser.
Kortet som du kan printe kan du finde på SDFI Kortet (besøg portrættet her) eller hente fra vores samling til Viborg her
Efter denne opgave anbefaler vi, at eleverne samler deres vigtigste ideer i en digital besvarelse ( se forløb nr. 02 her) Hvor vi lægger op til at de udnytter deres ideer og viden i værktøjet Thinglink.
Baggrund
Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.
Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.
Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.
KOLOFON
Dette forløb er en del af Medier for Alles temaside “KlimaHandling” Formålet at støtte undervisning i klimahandling i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet.
Sidens mediekilder
Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth
Opdateret
april 2024
Forfatter
Peter Leth