Forløb #06

Kortbyggeren

Velkommen til dette forløb, der viser hvordan du på 20 minutter kan lave nogle rigtig gode kort, fx til dine elever. Kort, som de kan se på deres telefon, og som giver dem lige præcis de informationer, som du har bestemt, at de skal have.

I løbet af to film viser jeg dig hvordan du opretter et kort, som automatisk indstiller sig på elevens telefon efter hvor eleven befinder sig (Dermed ved de altid hvor (på kortet) de er. Derudover viser jeg i den første film hvordan du kan oprette poster, og i den anden film ser vi på hvordan vi kan bruge OpenRouteService til at regne ud hvor langt man ca. kan nå på et bestemt tidsrum. Det kan være nyttigt, hvis man gerne vil have eleverne hjem igen på ca. samme tid. 

Du kan lære mere om uMap og OpenRouteService på Toolsforalle.dk

Formålet med at lave disse kort er også, at vi giver en mere sikker og god oplevelse til alle. 

Forløbet kræver, at du opretter et login på uMap (og derfor er dette forløb primært rettet mod den voksne). Jeg vil foreslå at du opretter et login på OpenStreetMap, og så benytter dit login dérfra til at komme ind på uMap.

Tid: 20-25 min.
Mål: undervisere
Lærervejledning

Velkommen

Se film

Tid: 7.10 min.

Byg videre 

Importér fx en tidsring

I denne anden film ser vi på hvordan vi også kan importere data fra openRouteService, til at tegne fx en ring, der viser hvilket område vi ønsker, at eleverne holder sig indenfor.

Du kan også bruge OpenRouteService til at beregne ruter som kan importeres på samme måde. 

Opgaver & Udfordringer

Tænk styring og støtte

Når du laver et kort i uMap kan du både kommunikere med sted, farver, grafik og tekst. 

Jeg vil personligt sørge for at gøre det simpelt. 4 poster og 4 minutter fra skolen giver dig overblik og kort produktionstid. 

Du kan også bruge ikoner, sådan at du måske sætter et kamera på de poster, hvor de skal bruge et kamera. På den måde får aktiviteterne en signatur, som kan være med til at støtte eleverne og give dem et overblik undervejs.  

Nu kan du

Du kan

  • bruge uMap til at lave alle de kort, som du og dine kolleger har brug for på turen. 
  • få endnu mere fornøjelse af materialet Open Felttur på Medier for Alle

Eksempler

Besøg kortet til Distriktskolen i Løgumkloster her eller scan koden. 

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med Mapillary, så skal du også lige se projektet Mapillary på Tools for Alle.

Lærervejledning

Kære lærer

Geodata er super vigtig. Det hjælper os i hverdagen og så er der masser af arbejdspladser, som arbejder med det til dagligt. Så dette forløb handler ikke bare om at eleverne går og flandrer med en telefon i skoletiden. Det handler om, at vi kan bruge en platform som uMap til at tage didaktisk konktrol over vores rum omkring skolen. At vi sætter en ramme, som gør undervisning tryg og sikker, opsøgende og nysgerrig, på måder, hvor alle har det godt.

Men det handler også om at vi skal give vores elever et seriøst kendskab til hvordan kort og geodata egentlig er produceret. Det lærer de nemt ved også at opleve hvordan du styrer tingene.

Så du skal selvfølgelig både være med til at sikre kvaliteten, men du er samtidig også med til at give eleverne oplevelsen af at vi sammen kan udvikle vores ideer og aktiviteter. Dette forløb optræder i øvrigt også på temasiden Open Felttur.

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#06 Kortbyggeren

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede Naturkraft cc-by-sa Peter Leth, Mapillary

Opdateret

juni 2024

Forfatter

Peter Leth