Forløb #22
Støj er møg
Støj er Møg er et forløb, hvor du vil lære at måle på støjkort, bruge data og selv producere data til at sige noget om den miljøpåvirkning, som støj kan være.
Tid: 60 min.
MÅL: +6.kl.
Lærervejledning
Tema: Klimahandling Landbrug
FAG: Matematik, Natur/teknologi
Tool: MiljøGIS
Velkommen
Hvis man besøger dette link til Miljøstyrelsens Støjkort så kommer man til et kort som viser noget om trafikstøj målt på nogle få veje og på nogle af jernbanestrækningerne i Danmark.
Spørgsmålet er om vi også selv kan blive klogere på støjen i vores område? Besøg kortet og se om der er målinger i nærheden af dig.
Se film
Vi skal arbejde med
- kort med data om støjmålinger
- app eller andet udstyr til måling af baggrundsstøj
Ressourcer
Mål på kortet
Brug måleværktøjet
Når du besøger Miljøstyrelsens Støjkort så kan du også tænde måleværktøjet.
Prøv fx at mål bredden af hvor meget støjen breder sig fra en togskinne eller fra en stor vej.
På billedet herunder kan du fx se, at der er lavet en måling i bredden på Hillerødmotorvejen ved Farum.
Opgaver
Hvorfor tror du at støjen fylder mest omkring søen og mindre i byen?
Ressourcer
Tip
Du kan gemme linket til netop det sted og de lag, du arbejder med på følgende måde.
Værktøjer > Link til viste kortområde > Kopier til udklipsholderen.
Sådan et link kan være velegnet at benytte som kildehenvisninger til rapporter eller som et link til andre, der måske kan have brug for at få hjælp til at vælge de rette lag. Det viste link fører i øvrigt til Aalborg Portland, der med deres produktion af cement i Aalborg Øst har en betydelig industriproduktion tæt på beboelsesområder.
Mål i virkeligheden
Brug app med lydmåler
Vi skal bare lave nogle målinger. Det kan du med lydmåler fx med en lydmåler fra fysik eller med en app på din telefon. Se hvad I har på skolen – og gå på opdagelse.
En lydmåler-app, der evt kan bruges kunne være denne. (iOS, Gratis, kræver ikke login, udviklet i EU).
Installer den evt på to telefoner og tjek om de måler det samme, når de ligger ved siden af hinanden – så har I lavet den første videnskabelige undersøgelse; nemlig at undersøge for fejlkilder.
Opgaver.
Prøv at lave en samtale med en kammerat, hvor I snakker 55 dB – og en hvor I snakker 70 dB
55 dB er det gule område på kortet og 70 er mellem det røde og det lilla.
Hvordan føles det at snakke med 70 dB? (Blev I forstyrret af de andre, da de prøvede at snakke så højt?)
Kan du snakke med 55 dB på 50 meters afstand? (Denne øvelse skal I lave et sted, hvor I ikke larmer 🙂 )
Drøft om I kan lave målinger i jeres område. Sæt evt målinger på et kort (se forløb #02)
Ressourcer
Ressourcer
Viden om støj
Er støj farligt?
Støj har således sundhedsskadelige virkninger på mennesker og kan ved længere tids påvirkning føre til egentlige helbredseffekter. Især støj om natten vurderes som skadelig, da støj om natten kan gøre det vanskeligere at falde i søvn, give dårligere søvnkvalitet, forstyrre søvnen og medføre for tidlig vækning.
Kilde (4. april 2023) Miljøstyrelsen
Dør man af støjforurening?
Ifølge rapporten dør 10.000 europæere hvert eneste år som følge af lydstøj. Dertil får 900.000 konstateret højt blodtryk, mens 43.000 bliver hospitalsindlagt på grund af hjertesygdomme og slagtilfælde som følge af støj. Hele 28 millioner EU-borgere oplever, at støjen forstyrrer deres nattesøvn.
Hvad sker der i kroppen når der er meget støj?
Forskning har nemlig vist, at støj øger risikoen for en lang række sygdomme og gener, herunder hovedpine, søvnforstyrrelser, forhøjet blodtryk, stress, angst samt forøget risiko for forskellige hjertekarsygdomme og kræft.
Lærervejledning
Kære lærer
Støj er møg er et lille forløb, der sætter fokus på at arbejde med data omkring trafikstøj i jeres lokalområde.
Med et enkelt kort kan vi gå på opdagelse i de officielle målinger og en med en enkel app, kan vi lave vores egne støjmålinger.
Øvelsen giver grupperne mulighed for at tilgå data og naturvidenskabelige metoder i en problembaseret tilgang, samtidig med at de kan opstille løsnings- og konfliktscenarier, lig dem trafikafviklingen står overfor i de enkelte byråd og teknik- og miljø-forvaltninger.
Lav mere klimahandling
med fokus på
Energi
Transport
Affald & Genbrug
Jorden
Indkøb & Adfærd
KOLOFON
Dette forløb er en del af Medier for Alles temaside “KlimaHandling” og temasiden “Landbrug“. Formålet at støtte undervisning i klimahandling i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet.
Sidens mediekilder
Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth
Opdateret
maj 2023
Forfatter
Peter Leth