Forløb #52

1000 km køleskab

1000 km køleskab er et herligt forløb, hvor vi kigger på hvor meget transport, der gemmer sig i vores køleskab. 

Tid: 60 min.
MÅL: 6-9.kl.
Lærervejledning

Velkommen

Forklaring

Åben dit køleskab. Hvad er det første du ser? Syltede agurker fra Samsø (148 km og en færge)* eller måske en cola (226 km fra Fredericia Bryggeri)* ?

Inden du har smurt madpakken eller fundet morgenmaden frem, kan du sagtens have fundet 1000 km i dit køleskab.

Så i dette forløb skal vi lege 1000 km køleskab!

* afstand til Farum Centrum 

Se film

Vi skal arbejde med

  • Mapillary – hvor vi finder vores billeder
  • Danmark Set fra Luften – hvor vi finder vores billeder
  • OpenRouteService –  hvor vi laver vores tidskort
  • Et præsentationsprogram efter eget valg. (eller din lærers)

Ressourcer

I alle klimaforløb finder du en henvisning til netop de ressourcer, som kan være nyttige at kende.

Forberedelse

Inden du går i gang

så skal du lige tjekke på et kort at du ved hvor du bor 🙂 For så ved du også ca. hvor dit køleskab står. 

Du er klar når..

du har fundet køleskabet derhjemme, og du også har fundet ud af hvor du bor. 

Sådan gør du

Trin for trin

Brug et kort som du kan lave målinger på. Det kan enten være Google Maps (som har en rutevejledning). Det kan være SDFI kortet, som har et måleværktøj, som du kan bruge til at måle afstande i Danmark….. 

Opgaver & Udfordringer

Se det store billede

Der er ingen tvivl om at vi har fået øjnene op for CO2, som en værdi, der betyder noget for vores opvarmning af kloden.

Men når vi snakker fødevarer og klima, så husk også at der er mange andre faktorer; bæredygtighed, sundhed, naturbeskyttelse, dyrevelfærd, arbejdspladser, ressourcebevidsthed, verdensmål og mange andre faktorer, som I kan bruge til at rette jeres fokus.

Er afstande et problem

Er det et problem at dine tomater (som faktisk har bedst af ikke at stå på køl) kommer fra Spanien i stedet for Glamsbjerg?

Nej. – og Ja.

Nej, hvis tomaterne er drevet frem med masser af kunstig lys og varme, som fx gasopvarmning. For så er en tomat dyrket i Spanien af naturlig lys og varme, meget mere klimavenlig at producere. 

Ja. Hvis din nabo har dyrket tomater, i sit drivhus, eller hvis du har en potte stående med lidt cherrytomater op ad en væg derhjemme, så er det måske bedre helt at droppe transporten og så spise tomater, som er produceret lokalt. 

KILDE _ MANGLER _ KOMMER 

Nu kan du

Du kan

  • søge på Danmarks statistik
  • finde oplysninger om emnet trafik
  • finde data om trafik

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se lige regn på rejsen…

Lærervejledning

Kære lærer

Alle børn synes 1000 km er langt. Det er vildt langt. Men nogle afstande er ikke umiddelbare at få øje på, med mindre vi gør noget aktivt selv. Det er dette forløb et forsøg på.

Det er et forsøg på at forstå den logistik, som en del af vores forbrug er årsag til – på et meget konkret niveau.

Derfra kan man så diskutere hvad køleskabet fortæller os.

 

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

KOLOFON

#52 1000 km køleskab

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth

Opdateret

maj 2023

Forfatter

Peter Leth