Forløb #58
Arter i baghaven
Arter.dk giver dig mulighed for at gå på naturopdagelse både hjemme og ude. Det lærer du i dette forløb.
Velkommen
På Arter.dk kan du finde naturoptagelser, hvor frivillige fra hele landet bidrager med optagelser af fx insekter, svampe, fugle, biller og planter.
Indholdet er nemt tilgængeligt og enkelt at finde rundt i, og en stor del af medierne er udgivet under åbne licenser (Creative Commons licenser) som gør at vi også kan tillade os at hente billederne fra siden, og anvende dem til vores egne projekter.
Arter.dk lægger også fint op til at vi selv kan bidrage, og indsende observationer fra vores område, men det er ikke beskrevet i dette forløb.
Se film
Vi skal arbejde med
- Arter.dk
- søge efter geografisk placering
- lave en præsentation af vores lokale naturoplevelser
- lære at kreditere korrekt!
Forberedelse
Inden du går i gang
Du skal sikre dig at dine elever har et sted, hvor de kan samle deres besvarelser.
Du er klar når..
Sådan gør du
Trin for trin
Se videovejledningen herover, der gennemgår hvordan man kan bruge Arter.dk
Besøg Arter.dk og brug kortet til at gå på opdagelse i jeres lokale område
Hvis billedet er under en cc-licens, så hent billedet og sæt det ind i jeres præsentation.
Rigtig god fornøjelse.
Opgaver & Udfordringer
På naturjagt
Gå på opdagelse efter arter i dit lokale område. Find og hent billeder og viden om fx insekter, fugle eller andet.
Præsentér indsamlingen som en præsentation.
Opgaven vil kunne løses fra forsiden ved at gå efter søgefeltet øverst eller ved at besøge kortet med fund.
Ressource
Besøg Arter.dk – besøg deres Vejledningsside
Nu kan du
Du kan
- besøge Arter.dk fra din sofa
- finde observationer fra dit lokale område
- hente billeder af observationer
- kildeangive
- være nysgerrig på hvad naturen rummer
Psst
Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige siden Biologi..
Ordbog & forklaringer
hvad betyder...
flora
flora betyder planter
fauna
fauna betyder levende væsner – altså dyr
Lærervejledning
Det lærer vi af forløbet
Øvelsen giver eleverne
- kendskab til Arter.dk brugerfladen
- viden om fagbegreber
- kendskab til klassificering
- kobling mellem opslagsværk og lokalområde
Tips
For at eleverne kan “tage deres besvarelse med sig”, foreslår vi at du beder eleverne om at eksportere deres arbejde som et skærmbillede, som de kan indsætte i deres besvarelse eller fremlægning.
Billeder markeret med en Creative Commons licens kan ligeledes hentes og anvendes, mod behørig kreditering.
Kære lærer
Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.
Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.
Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.
KOLOFON
Dette forløb er en del af Medier for Alles materialer. Formålet er at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data i arbejdet.
Sidens mediekilder
Sidens topbillede: sommerfugl cc-by Lars Falck
Opdateret
maj 2023
Forfatter
Peter Leth