Forløb #62

Du store Earth

Verdens sjoveste og vildeste data-verdenskort venter dig på Earth. Det er et genialt verdenskort, hvor du kan vælge at se alt fra tempereaturer og bølgehøjder til vindhastigheder og partikelforurening.

Så hvorfor ikke lære hvordan vi kan bruge dette kort til at være nysgerrige på vind, vejr, klima og miljø?

Det skal vi gøre i dette forløb. 

Tid: 45 min.
MÅL: 5-9.kl.
Lærervejledning

Velkommen

Hvad kan siden Earth?

Hjemmesiden Earth, på earth.nullschool.net, er en vidunderlig side, der giver dig mulighed for at undersøge vores klode nu og her. Ved hjælp af en lang række datasæt kan vi undersøge vind, temperatur, havstrømme, luftkvalitet og meget andet. 

Samtidig kan vi bruge kalenderfunktionen til at undersøge fx vejrfænomener nærmere – også efter stormen har lagt sig. 

Det hele må bruges frit til ikke kommercielle formål, når vi blot sørger for at kreditere Earth. Dermed kan siden fx være en stærk ressource hvis du er på jagt efter film og billeder, men også hvis du ønsker at bruge siden som et kort. Endelig så kan du vælge “E” ved projection, og også lave dine egne vr-billeder. 

Hvad skal vi prøve?

Du skal prøve at bruge siden til at gå på opdagelse i vind og vejr – nu og tidligere.

Se film

Vi skal arbejde med

  • temperaturer, bølger, havstrømme, vinde
  • nær og fjern
  • i dag og tidligere

Forberedelse

Inden du går i gang

Du skal have et sted, hvor du kan samle de skærmbilleder, som du tager fra Earth. Det kan du fx gøre ved at kopiere denne præsentation ( link til Google Slides , link til PowerPoint-fil)

Sådan gør du 

Trin for trin

På hver side i præsentationen kan du forfølge en opgave og lave de målinger og skærmbilleder, som du skal. Fra side 4 il side 11 i skabelonen er der lavet en opgave på hver side, som du løser ved at tage et skærmbillede og måle værdien. 

Så på denne måde bruger du kortet til at finde din måling og bagefter tager du et skærmbillede, der viser hvor og hvad du har målt. 

Glæd dig til at gå på data-ekspeditioner over hele kloden, både nu og her, men også tilbage i tiden. 

Opgaver & Udfordringer

På jagt efter

  1. Vejret lige her – og lige nu.
    Tag et skærmbillede af vejret lige nu og sæt det ind i din præsentation

Ekstra opgaver

Besøg DMI eller læs om orkaner på Wikipedia. Her finder du oplysninger om dato og sted for nogle ekstreme vejrsituationer. Prøv at se om du kan finde datoen for en orkan i Danmark eller for dag med en voldsom regn, og se om kortet også giver dig de oplysninger. 

Nu kan du

Du kan

  • gå på opdagelse i vejrdata
  • søge og afmåle værdier 
  • søge i historiske vejrdata 

Psst

Hvis du synes det er spændende at arbejde med det her, så se også lige hvad man kan her på DMI..

Lærervejledning

Kære lærer

Formålet er at give eleverne en herlig oplevelse med realtidsdata i en vidunderlig animeret sfærisk model, og at give eleverne evne til at håndtere meteorologiske modeller og trække væsentlige data ud til egne beskrivelser. 

Alt hvad du finder på denne side er lavet for at det gerne skal være spændende, konkret, relevant, realistisk og aktivt medinddragende for jer at arbejde med klimahandlinger og klimadata i undervisningen.

Alle forløb er bundet op på at du kan gå i gang med din klasse og dit fag ud fra det du finder her. Hvert forløb er lavet sådan at du kan se hvilke fag og temaer, som forløbet passer til, og du kan se hvor lang tid vi foreslår at forløbet kan vare.

Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk. Vi foreslår at I ser vejledningerne sammen.

Elevens materialer

Hvis dine elever kopierer denne præsentation (hent til Google Slides, hent PowerPoint-fil)

Er du tilfreds?

Du er vores vigtigste gæst på Medier for Alle - for det er dig, der som lærer, forsøger at gøre viden om åbne medier brugbart for eleverne. Tak.

Men er du tilfreds med Medier for Alle? Ellers kontakt Peter Leth, for så kan vi måske gøre siden bedre med dine tanker og erfaringer.

KOLOFON

#62 Du store Earth

Forløb på Medier for Alles har til formål at støtte undervisning i at anvende åbne medier og åbne data.

Sidens mediekilder

Sidens topbillede: collage af billeder fra Unsplash cc-by-sa Peter Leth

Opdateret

april 2025

Oprettet

maj 2023

Forfatter

Peter Leth