Børneliv med
leg for alle
Velkommen til denne side, hvor vi har samlet nogle materialer og aktiviteter til dig, der vil have mere leg og bevægelse sammen med børnene. Materialet henvender direkte sig til lærere og pædagoger i Albertslund, som her på siden kan hente lokale kort over skolen, digitale webkort til udflugter og materialer til lege i jeres område.
Men kommer du fra et andet område, så kan du til alle materialer også finde vejledninger til hvordan du selv kan lave materialer, der passer til jeres område.
OpenBy: Albertslund
Oplev
Kort til print
Hent det kort, du har brug for
Vi har lavet nogle samlinger af kort til jer. De ligger i mapper, som du finder herunder. I hver mappe er der et kort med jeres skoles navn, sådan at du nemt finder det du skal bruge.
Kort på turen
Smart vejvisning
Vi har lavet to smarte digitale kort til jer, som I kan hente og bruge på jeres smartphone. Der er ikke noget, der skal installeres. Bare scan qr-koden eller besøg linket, og hvis du så tillader at kortet må vise din position er du klar!
I det første kort kan man tænde og slukke for lag med oplysninger og i det andet, er kortet lavet så enkelt som muligt.
Sådan virker kortet
Øverst kan du zoome. (Rød pil) (Det kan du også med fingrene på din telefon)
Lagene (Blå pil) kan du åbne og så kan du fx tænde og slukke for det der interesserer dig.
På sigtekornet (Gul pil) kan du tænde for at få din egen position vist på kortet. Det gør det super nemt at bruge kortet.
Linealen (Grøn pil) kan du bruge hvis du har lyst til at måle noget på kortet. Fx hvor langt der er til en oplevelse.
Albertslundkortet
Dette kort giver dig alle informationer. Du kan til venstre vælge at tænde og slukke for lag som oplevelser. legepladser eller ringene med 5 og 10 minutters gang fra hver skole.
Se kortet på qr-koden eller besøg kortet her
Lidt færre informationer
Dette kort indeholder lidt færre informationer og har kun én ring om hver skole. Nemlig den ring der angiver 5 minutters gang fra skolen. De gule slotte viser oplevelser og de lilla gynger viser legepladser.
Se kortet på qr-koden eller besøg kortet her
Kort fortalt
Denne aktivitet går ganske enkelt ud på at eleverne snakker om deres område, erfaringer og viden over et lille kort fra jeres område og med udgangspunkt på i konkrete spørgsmål og en meget konkret kugle af modellervoks.
Sådan gør du
Print på A3 kortet over jeres skole (fra denne mappe) eller over jeres område (fra denne mappe). Find lidt modellervoks, som du kan klippe ud i stykker, så eleverne kan lave nogle små kugler til opgaven.
Del eleverne ind i mindre grupper (måske 2-3 elever i hver) og se filmen herunder sammen på klassen.
- Giv hver gruppe et kort og noget modellervoks
- Fra tavlen kan du nu give dem én opgave af gangen, fx
a. Hvor sidder vi lige nu? b. Hvor var du i sidste pause? c. Hvor er der gynger? d. Godt til løbehjul? e. Fodbold? f. Løbe om kap? g. Her er hyggeligt? h. Her er godt til vinkegemme. i. Her kunne der godt være en sommerfugl.
- Eleverne placerer hver især en kugle på kortet, hvor man synes det passer til spørgsmålet. Man må gerne hjælpe hinanden.
- På omgang fortæller I for hinanden hvor I har placeret jeres egen kugle og hvorfor
- Fra tavlen giver du nu en ny opgave
- Nu har I haft en lille leg, hvor I har snakket sammen om nogle af de steder og lege, som vi har lige udenfor vores dør.
Tiden går
Denne aktivitet går ud på at opleve afstande og tid på en meget visuel måde, nemlig ved at vi kigger på et særligt kort, der med farverige ringe viser den anslåede tid, det tager at komme fra et bestemt sted. Formålet er at gøre eleverne bevidste om hvad 2 og 5 minutters gang konkret er for en størrelse. Det giver dem mulighed for at bedømme flere handlemuligheder med tid fremover.
Sådan gør du
I denne leg skal du printe et isochront kort fra denne mappe til hver gruppe.
Du sætter eleverne sammen parvis eller i mindre grupper inden I går i gang.
- Giv hver gruppe et kort
- Gå sammen hen til det sted på kortet, hvor “startmærket” er.
- Elevernes første opgave er at finde et sted på ringen for 2 minutter, som de vil prøve at gå til.
- Hver gruppe går. Den ene tager tid mens de går.
- Når de er fremme, hvor ringen for 2 minutter er, kigger de på uret og husker tiden.
- Tilbage ved læreren får de den næste opgave – hvor langt kan I komme på 2 minutter hvis I virkelig blæser afsted?
- Gruppen sætter en alarm til to minutter eller starter stopuret – og løber afsted.
- Har du elever med løbehjul, rulleskøjter eller cykler, kan du også prøve at give dem mulighed for at bruge det, og tage tid på samme måde.
- Nu har I haft en lille leg, hvor I har oplevet hvor langt man kan komme på 2 minutter når man går og når man skynder sig.
- Tilbage i klassen snakker I sammen om oplevelsen. Om det har overrasket hvad man kan nå på to minutter og om det har været sjovt at arbejde med et isochront kort.
Hvilke 3 ord!
Denne leg kræver, at eleverne må bruge deres telefon, eller at I har tablets til udendørs brug.
Inden denne leg, skal appen What3Words være hentet på jeres udstyr.
Lær mere om What 3 Words her
- Giv hver gruppe et “løbskort” (Som du kan printe i A4 her) eller lave selv. (se hvordan)
- Hver gruppe har ét device, som har What3Words på sig.
- I ser nu filmen Dikter og Naviger, og eleverne prøver at navigere til post nr. 1
- Eleverne indtegner posten på deres “løbskort”
- I går herefter tilbage til klassen og ser filmen Lav et sted-foto
- Nu skal eleverne i grupper på tur og gå efter de steder, du har på “løbskortet”
- Ved hver post laver de et Sted-foto med What3Words appen og de tegner stedet ind på deres “løbskort”.
- Hjemme igen, kan I vise billederne for hinanden eller lægge dem i en præsentation.
- Snak om hvad I vil bruge What3Words til næste gang og om hvordan man kan lave løb til hinanden.
Diktér og naviger
Sådan tager du et sted-foto
På Tools for Alle kan du lære mere om at bruge værktøjet What3Words, og blandt andet se hvordan du selv kan lave et o-løb eller en tur til dine elever.
Bogprojekt
- Du starter med at besøge biblioteket med koden RJL9SZ2.
- Tag en kopi af bogen og læg kopien i et bibliotek, som du har sammen med dine elever.
- Eleverne kan nu tage en kopi af bogen, enten individuelt, eller hvis du har lyst, kan du hjælpe dem sammen i to-mandsgrupper og lade dem arbejde sammen om opgaverne.
- Opgaverne er selvforklarende i bogen med små vejledninger.
- Afslut med at samle op på bogen på klassen, og lad evt nogle elever vise deres arbejde for hinanden.
- Bogen styrker elevens forståelse for signaturer og symboler, samtidig med at de styrker deres kobling mellem det abstrakte kort og den konkrete virkelighed.
Eksempel
Andre ressourcer
I dette sidste afsnit har vi samlet lidt andre materialer til dig. Det er fx billeder og 360-graders billeder fra mange af de steder i området, hvor du lege, opleve, bevæge dig eller dyrke sport og motion.
Hent billeder
Fotos af legepladser i Albertslund
Mangler du et billede fra en af legepladserne i Albertslund, så kan du hente dem her, på Flickr.
(Lær at hente fra Flickr)
Mangler du 360-graders billeder fra legepladserne i Albertslund, så kan du finde dem her, på Mapillary.
(Lær at hente fra Mapillary)
Andre medier
Der er mange andre gode steder med medier fra vores område. Husk at du kan finde det store overblik på siden medierforalle.dk/Albertslund.
Flere ideer
På temasiden Open Felttur har vi samlet nogle flere værktøjer og ideer til dig, der vil mere ud med dine elever. Her kan du blandt lære hvordan appen Seek kan bruges til at undersøge de ting I ser i naturen, og hvordan appen Merlin Bird ID kan bruges til at genkende fuglestemmer, som I hører på turen.
Siden fortæller også om appen Organic Maps som er et rigtigt godt kort, som I altid kan bruge, når I skal på tur. Det er åbent og frit, og så kan det bruges offline.
Til læreren
Kære lærer
Denne side er lavet for at støtte projektet Børneliv i sund balance for Albertslund kommune.
Materialet er lavet med fokus på at styrke kendte og udvikle nye aktiviteter hos børnene og være med til at støtte lærere og forældre i at kunne lege med.
Siden har tre afsnit: 1) digitale kort til at navigere i lokalområdet 2) kort til print 3) lege og undervisningsforløb samt et 4) afsnit med ekstra materialer i form af billeder, vr-billeder og vejledninger.
Der er videogennemgange af alle de steder hvor det bliver lidt teknisk.
Præsenter materialet
Hvis du skal præsentere denne side og disse materialer for andre, så har vi også lavet en lille præsentation, som du kan bruge.
KOLOFON
“Børneliv i sund balance” er en temaside udgivet af Medier for alle, med det formål at støtte skolerne i at bringe motion, leg, bevægelse og sunde vaner tættere på børns hverdag og fritid. Siden er udviklet i samarbejde med Albertslund Kommune.
Sidens mediekilder
Sidens topbillede: collage af billeder af steder i Albertslund. Collagen er udgivet af Peter Leth under cc-by-licensen. Alle billeder fra collagen kan hentes enkeltvis her.
Opdateret
januar 2025
Forfatter
Peter Leth