Cospaces

Dette tema fokuserer på værktøjet CoSpaces, og på de ressourcetyper, som programmet kan bruge.

Og CoSpaces kan virkelig bruge mange medietyper; 360-graders billeder, 3d-modeller, film, billeder og ikke mindst lyde, lydeffekter, speak og musik. Alt sammen krydret med koder og tilrettelagte sceneskift, der kan formidle i browser, VR og AR. Ret fedt, så derfor har programmet også en god appetit på åbne og frie medier. 

CoSpaces er en del af Skoletube / Studietube, hvorfor ca. 4-500.000 børn, unge og voksne, der kan tilgå værktøjet. 

Samtidig er CoSpaces måske dét digitale værktøj, der klarer opgaven med at holde styr på kreditering af medier under åbne licenser, hvilket gør at det også er det værktøj, der giver nogle af de bedste importmuligheder.   

Desuden er Peter Leth, drivkraften bag Medierforalle.dk samtidig også ambassadør i CoSpaces, så (jeg) har ligesom følt at det ville give mening. 

PS. Dette tema kan du også bruge (undtagen 3D-indhold) i åbne værktøjer som fx Virtual Tour 360, læs mere på www.H5P.org

 

01

Den ydre ramme

Den ydre ramme for en scene i CoSpaces kan bestå af et vr-billede også kendt som et 360-graders billede. Der er tusindvis af vr-billeder under åbne licenser, så uanset om du vil til Mars, på fjeldet, i fængsel, til Rom eller med rundt på et kunstmuseum er der masser af vr-billeder som du må hente og bruge. 

Hvis du har lyst til at lave et vr-billede selv, skal du blot sikre dig at billedet har forholdet 2:1, eller du kan også tage et vr-billede selv med fx Google Street View-appen. 

Mediesamlinger

Se portrætterne om VR-materialer

 

02

3D-elementer

Både når vi bygger en vr-formidling og når vi laver en ar-formidling, kan det være en dejlig ting at bruge 3D-elementer. 

Som udgangspunkt kan man importere 3D-filer, men man vil ofte opleve, at det kun er formen men ikke de renderede overflader, der importeres. 

Det giver muligheder for import af dine egne ting fra Tinkercad m.fl. men også fra åbne samlinger, som fx Scan the World på My Mini Factory. 

Mediesamlinger

Se portrætterne om 3D-materialer

 

03

Smart billedimport

CoSpaces har indbygget en smart import af billeder under åbne licenser. De kalder funktionen Netsøgning.

Funktionen fungerer rigtig godt, og læg mærke til, at du har et lille “i” øverst i højre hjørne på billederne fra din søgning, som giver mulighed for at du kan se billedets titel, ophavsmand, licens og originale placering inde i billedsøgningen.

Det betyder, at vi kan sikre os at billedet, vi er interesseret i, også giver os de brugsbetingelser, som vi har behov for.

Mediesamlinger

Se portrætterne om billeder

 

04

Verdens bedste kildehåndtering

En helt igennem herlig funktion i programmet, er at der automatisk laves en liste med alle de filer, som vi tilføjer vores CoSpaces ud over det som selve programmet indeholder.

Når du så udgiver, deler privat eller offentligt, og måske også tillader at andre må remixe dit indhold, så er det jo vigtigt at du kan stå på mål for det du deler ud af. 

Det kan du med det totalt fine krediteringsværktøj i programmet. 

Hjælp til kreditering?

Læs mere på siden Brug

 

FAQ om CoSpaces

Hvad må du i CoSpaces

Vi har samlet et par tips til hvad du må herunder. God fornøjelse.

Remix bemærkning nr. 1

Hvis du udgiver din CoSpaces sådan at andre må kopiere den (remix), så skal du være afklaret med at du vil dele dit indhold med andre. 

Det indhold du brugt, kommer derfor også videre til andre. Vær derfor opmærksom på at der er styr på ophavsretten på alt dit indhold.  

Husk at der kan være betingelser

Husk at der til noget indhold følger nogle betingelser, som du skal overholde. Fx siger cc-by-sa licensen (det er den du tit møder på fx Wikipedia), at du skal dele på samme vilkår, og det betyder, at din produktio så også skal udgives under samme licens.

Compliance = overhold betingelserne

Hvis du bruger indhold med forskellige licenser, kan der være situationer, hvor vilkårene ikke er forenelige. Det kan være, at man både vil sætte indhold ind med cc-by-sa-licensen og cc-by-nc-sa-licensen, og det kan man ikke.

Man kan ikke både sige, at man tillader kommerciel brug og at man ikke tillader kommerciel brug, og da licensen indeholder Share-Alike betingelsen, skal vi dele på samme måde som indholdet vi bruger, og du kan ikke gøre begge betingelser glade.

Creative Commons ND-licensen

Hvis du finder et indhold under en Creative Commons licens, hvor der står ND, som en del af licensen, så betyder det at værket ikke må bearbejdes. 

Når du laver en CoSpace, så bliver optagelser, lyde og musik samlet i en ny produktion, og det er en bearbejdning, selv om du måske ikke klipper eller redigerer i filerne. 

Som en sikker tommelfinger-regel, skal du derfor gå udenom indhold udgivet med begrænsningen ND (no-derivatives).

Ophavsretten er altså rimelig enkel

Du må bruge alt det indhold, som du har lov til at bruge 

OG du skal altid fortælle hvis indhold du har brugt.

Med CoSpaces er det faktisk nemt at få lavet tydelige kildeangivelser og dermed er det sikkert at bruge ufattelig mange medier.  

05

Andre ressourcer

Undervisningsmateriale:
CoSpaces 
Forskellige materialer, fx en introduktionsguide til CoSpaces samt et diagram over fortællestrukturer.
CoSpaces cc-by-sa Peter Leth, Pluk.dk

Undervisningsmateriale:
VR i Undervisningen
Materialet rummer både undervisningsforslag til at arbejde med VR (dog med udgangspunkt i Thinglink)
VR i undervisningen cc-by Skoletubeguide.dk

Flere ressourcer?

Se portrætterne om OER

 

KOLOFON

COSPACES

Temaet CoSpaces er udgivet af Medier for alle, med det formål at give nogle veje ind til indhold, viden og undervisningsressourcer.

Sidens mediekilder

Topbillede er skærmbillede fra CoSpaces-projekt. Baggrundsbilledet er et 360-graders billede af SMK cc-by Peter Leth, Flickr

Derudover er der skærmbilleder fra programmet.

Senest opdateret

17. november 2021

Forfattere

Peter Leth,
CoSpaces ambassadør