Biologi

Biologi

Biologi handler om flora og fauna (blomster og dyreliv) til lands til vands og i luften, om vores krop og meget andet.

Og her på siden kan du finde nogle af de bedste steder at se efter materialer til faget.

Så velkommen til links, viden, medier og værktøjer, der kan støtte dig i biologi.

Medier for Biologi

Natural History Museum, Smithsonian

https://naturalhistory.si.edu/ 

2,7 millioner materialer. Har indtil videre kun fundet cc0-licenseret indhold. 

https://collections.nmnh.si.edu/search/ 

Siden er ikke nem at arbejde med, og det er ikke lækkert, som fx på Flickr eller nogle af de frie samlinger, men til gengæld er der bare indhold her, som ingen andre steder. 

Note: Jeg har gemt et skærmbillede af en fugl på chromebooken. Der kan man fint se hvor lækkert det er med licensvisning, zoom og download.

De har også en lille konto på Flickr: https://www.flickr.com/photos/nmnh (1300 billeder) 

Så har de også udstillingsmaterialer, som ser spændende ud. 

De kan ansøges om adgang til – og i den forbindelse kan man angive at man selv vil oversætte. 

https://diy.naturalhistory.si.edu/apply/genome 

iNaturalist

Det er vildt. Virkelig vildt!

Som udgangspunkt er der basis for at vi kan finde vildt meget cc-licenseret indhold, men desværre er der nogle knaster. 

Som udgangspunkt er det ofte cc-by-nc der anvendes (og c) på medier. Men er man i en browser kan man ændre licensen for sine egne billeder. 

Det gør man – se skærmbilleder 

Der er flere sjove ting ved iNat på web: 

Der er fx 120.000 fugle under cc0 licens, hvoraf de 112.000 har forskningsmæssig kvalitet. Tilsvarende er der 17000 snegle. 

Man kan også følge brugere, prøv fx at se Morten DD Hansen, der har fotograferet over 1100 arter med i alt mere end 6000 optagelser. Alle hans billeder er i øvrigt udgivet under cc0-licensen!

https://www.inaturalist.org/people/mortenddhansen 

Se vejledning

https://vimeo.com/162581545 

 

Hvad er sikre værktøjer?

Med et sikkert værktøj mener vi, at der er værktøjer, som har indbygget mediesamlinger og mediesøgninger, som kun giver brugeren adgang til indhold, som de må bruge frit.

Et sikkert værktøj kan fx være Book Creator som har en indbygget billedimport, der henter fra Pixabay. Da Pixabays billeder må bruges frit, betyder det at eleverne, der henter billeder i programmet er sikker på at de ikke kommer til at bruge noget, som de ikke må bruge.    

 

Hvad er åbent indhold?

Åbent indhold er indhold, der er beskyttet af ophavsret, hvor ophavsmanden har valgt at give os nogle grader af friheder. Til at forklare hvad disse friheder betyder, er det meget udbredt at benytte en Creative Commons licens. 

Åbent indhold betyder generelt at du må hente og vise indholdet, når du blot sørger for at overholde de betingelser, der følger med værket og at du sørger for at kreditere ophavsmanden. På alle vores portrætter af samlinger kan du se hvordan du klarer det med at kreditere rigtigt – og på denne side kan også se mere om at kreditere åbent indhold

 

Naturhistorische Museum, Berlin

De arbejder på at digitalisere deres samlinger og DU skal hjælpe 

Det er faktisk ret sjovt på Bees and Bytes – og nogle elever vil nok holde af opgaven. 

https://www.zooniverse.org/projects/mfnberlin/bees-and-bytes/classify 

Mediesøgning 

https://portal.museumfuernaturkunde.berlin/search

Fx sjovt at finde lydklip fra et træpindsvin under cc-by-sa

Tilpasser man sin søgning, sådan at man går efter billeder under cc-by-sa er der knap 4000 hits. Det er de skitser som Christian Ehrenberg (1795-1876) har har tegnet. 

Portalen har også en anden fin funktion; Map: 

https://portal.museumfuernaturkunde.berlin/map 

Her kan man se hvor tingene er fundet. 

Derudover er samlingerne sjove at se nærmere på: 

https://portal.museumfuernaturkunde.berlin/collection/your-ocean-sound 

Fx lyde fra havet (

Er der noget jeg skal passe på?

Særligt hvis du laver samlinger til dine elever, er det en god ide at have styr på hvad du giver eleverne. Laver du en fejl – laver de 25 fejl. Derfor foreslår vi, at du enten laver samlinger med frit indhold eller laver samlinger med dit eget indhold. 

Tjek også vores FAQ eller kontakt os hvis du er i tvivl.

 

Har du brug for hjælp?

Dette er kun en overfladisk opdeling af hvordan vi kan sikre en tryg start og en progression. Har du brug for hjælp derudover, så spørg i vores Facebookgruppen Medier for alle eller kontakt os.

Billedet øverst på siden Dreng hopper ud fra klit cc-by Varde Kommune, hentet fra deres smukke samling på Flickr
|

Stategien for siden

Udgangspunktet er fagets målsætninger, som jo giver grundlaget for de aktiviteter vi skal dække i undervisningen.
Ud fra aktiviteterne kan vi også udlede nogle forslag til hvilke produkter og materialer man kan arbejde med, og det er i det lys at denne side skal give mening.

&

mediebehov

Visuelle medier, tekster, modeller, illustrationer, modelleringsværktøjer, data, databehandlingsværktøjer.

Feltarbejde

Aldrig sur – ud på tur. Det betyder også at du kan have glæde af at kende UMap, Mapillary, WheelMap, OpenStreetMap med flere.

Vigtigt at huske

Naturvidenskabelige fag er typisk global viden, så derfor kan vi også fange meget viden vi at gå på tværs af sprogområder. Fx er der nok mere bid i engelske og latinske artsnavne end i danske.

TIP: Vil du fx se en Canadagås i efterårsdragt ved Vadehavet (så vil Flickr nok vil være det bedste sted at kigge, da mange af billederne her er geolokerede). Søger du på Canadagås så sker der ikke så meget, men finder du (fx på Wikipedia) det latinske navn Branta canadensis, så vil du kunne finde ornitologernes billeder meget mere præcist. (Samme fugl, bare søgt lidt bedre).  

Samlinger

Det er klart at Medier for alle har mange portrætter, der gør noget for faget. Derudover skal vi lidt dybere ned og præsentere alle de mindre eller særlige samlinger, som ikke har deres egne portrætter endnu; fx Flora-On, Bidiversity Heritage Library med flere.

Undersøg altid

Hvad har NDLA, Gov.Work, Phet, Wiki.

Husk at Facebook-gruppen også skal bruges, hvis du står og mangler et bestemt indhold. Så spørg – så vi kan hjælpe.

AFSNITSOPBYGNING (BETA)

01

Fagets signatur

Eleverne skal i biologi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan biologi – og biologisk forskning – i samspil med de andre naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i biologi tilegne sig færdigheder og viden om krop og sundhed, økosystemer, mikrobiologi, evolution og anvendelse af naturgrundlaget med vægt på forståelse af grundlæggende biologiske begreber, biologiske sammenhænge og vigtige anvendelser af biologi.

02

Feltarbejde

Skal I på tur eller skal I have analyseret landskaber. Der er mange gode grund til at have adgang til kort, både hjemme og ude. 

Til biologi vil jeg anbefale at man som minimum er klar over at OpenStreetMap findes. Derudover er det sjovt at inddrage UMap, Mapillary og flere andre tjenester, hvor man kortlægger eller anvender geolokerede data.

 

03

Wikimedia

Oversigten over artikler i kategorien: Dyr på den danske Wikipedia.

Oversigten over medier i kategorien: Dyr på Wikimedia Commons.

 

04

Tools og OER

Besøg NDLA (norsk) og se hvad de har til faget Biologi 1, som rummer både forløb, tekster, opgaver og medier. 

Vi skal også have sat en oversigt for de værktøjer I kan bruge og ikke mindst skal du som underviser have en oversigt over cc-licenserede uddannelsesressourcer til biologi.

KOLOFON

Biologi

Denne side er udgivet af Medier for alle, med det formål at give nogle veje ind til indhold, viden og undervisningsressourcer. 

Senest opdateret

9. december 2021

Forfattere

Peter Leth

Relaterede projekter

Når FAG-siderne til Natur/Teknologi, Fysik, Kemi og Geografi er klar, vil der sikkert også være ide i at kigge i deres samlinger.

GÅ TIL FAG

Derudover kan der være TEMA-sider, som er relevante at kende.

 GÅ TIL TEMA